Astronomen: ”Stor upptäckt”

Nasa:s senaste upptäckt har nog fått många att höja både på huvudet och på ögonbrynen. Men få inte panik! Astronomiläraren Arne Sikö från Slöinge har svaren.

Nyligen kallade Nasa till presskonferens. Anledningen var upptäckten av 7 exoplaneter runt en inte allt för avlägsen stjärna. En ljussvag röd dvärg med det inte allt för rymdklingande namnet TRAPPIST-1. Aldrig förr har så många jordliknande himlakroppar upptäckts på samma gång, och runt samma stjärna.

– Det är en stor upptäckt, säger Arne Sikö.

Det är med hjälp av Spitzer Space Telescope som Nasa lyckats upptäcka de 7 jordlika exoplaneterna. Ett teleskop som kollar speciellt efter infrarött ljus. Precis sådant ljus som TRAPPIST-1 skickar ut mest av.

– Det här är en väldigt vanlig stjärntyp, och de är relativ enkla att observera. Svårare är det med exoplaneter.

Varför?

– De producerar inget eget ljus. Och utan ljuset från en stjärna är de i stort sett omöjliga att se.

Hur menar du?

– När planeterna vandrar framför sin stjärna skymmer de ljuset från stjärnan. Det räcker för att få ut ganska mycket information. Såsom storlek, omloppsbanor, och till och med hur deras atmosfär ser ut.

Tre av exoplaneterna ligger i den ”beboeliga zonen”. Vad är det?

– Det är zonen där en planet har rätt temperatur för att ha flytande vatten, vilket är mellan 0 till 100 grader. Och finns vatten, finns större chanser för liv. Planeten får inte ligga för nära, då blir den för het som Merkurius. Inte heller för långt bort, då den blir för kall och vattnet fryser.

Vad är chansen att planeterna har liv?

– Jag är helt övertygad om att det finns liv någonstans i universum. Problemet är att vi inte vet hur vanligt förekommande det är. Vi känner ju bara till en typ av liv, och det är vårt eget. Så jag ligger lite lågt när det gäller förhoppningar.

Hur hade livet sett ut på en av dessa planeter?

– Annorlunda. Troligtvis har samtliga av dessa sju planeter så kallade bundna rotationer. Det betyder att de alltid har ena sidan mot sin stjärna, och den andra ifrån. En varm och en kall sida.

Så inga romantiska solnedgångar?

– Tyvärr inte. Men du hade kunnat se dina grannplaneter väldigt väl. Som vi ser vår måne ungefär.

Varför är det här en stor nyhet för dig?

– Nog för att det är ett rekord i exoplaneter. Men tänk såhär: Vi har åtta planeter i vårt solsystem men bara en livsvänlig sådan. Vår egen. TRAPPIST-1-systemet har sju planeter som alla har rätt förutsättningar för liv. Det är ju sju gånger bättre chans för liv än i vårt eget solsystem.

Positiv. Astronomen Arne Sikö från Slöinge, här vid stjärnkikaren på Halmstad Högskola, säger att de upptäckta planeterna har förutsättningar för liv.

Fakta: TRAPPIST-1 och de sju exoplaneterna

TRAPPIST-1 är en så kallad röd dvärg. En mycket mindre stjärna än vår sol. En jämförelse: Om vår sol vore en basketboll hade den röda dvärgen varit en golfboll.

De sju planeterna heter, enligt vanlig kreativ exoplanetsnamngivning, som sin stjärna följt av en bokstav. Från TRAPPIST-1b till TRAPPIST-1h.

Stjärnsystemet ligger relativt nära oss, sett till avstånden av våra närmsta stjärngrannar. Ungefär 39 ljusår bort. Fast även med våra snabbaste sonder hade en resa till den röda dvärgen tagit 500 miljoner år, enligt Arne Sikös beräkningar.

Exoplaneterna behöver bara 2 till 20 dagar för att ta sig runt sin stjärna. För jorden tar det, som vi vet, ungefär ett år.