Personalen ombord Öresundståg berättar om en försämrad arbetsmiljö och ohållbara schemaläggningar.
Personalen ombord Öresundståg berättar om en försämrad arbetsmiljö och ohållbara schemaläggningar. Bild: Roger Larsson

Anställda på SJ berättar om en försämrad arbetsmiljö

SJ har sedan mitten av december i år tagit över uppdraget att köra och underhålla Öresundstågen. Nu berättar tågpersonalen om en försämrad arbetsmiljö och ohållbara schemaläggningar.

ANNONS
|

En anställd uppger för HP att bytet har resulterat i sjukskrivningar bland personalen.

–Det handlar om vår arbetsmiljö där allt nu har blivit sämre. Sedan SJ tog över har allt blivit fullständigt kaos, berättar mannen, som vill vara anonym, kort efter att SJ tog över driften av Öresundstågen.

Har haft överseende

Mannen har varit anställd på Öresundstågens västkustbana sedan flera år tillbaka. Han berättar att personalen varit positiva till att SJ skulle ta över och att de har haft överseende med att det skulle bli en övergångsperiod. Sedan började schemat krångla.

Kritiken handlar främst om att schemaändringar sker ofta och kort inpå arbetspassen, ibland samma dag.

ANNONS

–Vi har verksamhet dygnet runt, alla dagar om året, så schemat måste fungera. Ibland visste man inte hur dagen skulle se ut när man dök upp på jobbet, förklarar han och fortsätter:

–Själv fick jag som svar från en chef att de har rätt att ändra tills du går innanför dörren. Vi har alla ifrågasatt det, men de menar att det är en övergång.

För den som besitter en säkerhetstjänst, likt tågförarna, är vila viktigt för att kunna utföra sitt jobb säkert. Vilan vid överliggningar, då tågföraren sover över på en plats för att senare köra vidare dagen efter, har ändrats från 11 till 8 timmar.

–Då är det inte 8 timmar sömn, utan 8 timmar från att man ankommer till stationen till att man avgår igen. Det är tajt för den som önskar äta och komma till ro, förklarar mannen och fortsätter:

– Tidigare brukade vi ha 11 timmar då arbetsmiljöverket har sina riktlinjer, men nu maxar de avtalen och visar noll hänsyn.

”De har ingen förståelse för vår tid”

En kvinnlig kollega till den anonyma mannen, som även hon vill vara anonym, hör av sig för att berätta om arbetssituationen.

–Det känns som att de försöker markera sitt revir, men det funkar inte. Ingen i personalen mår bra av det här, säger hon och tillägger:

ANNONS

–Vi är fastanställda och vi har rätt till ett månadsschema. De har ingen förståelse för vår tid.

"Vår ambition är att ha bättre framförhållning”

Annika Florén är chef för kund och produktion på SJ. Hon säger att hon är medveten om att det har skett mycket ändringar med de anställdas scheman, men att det är tillfälligt.

–Veckan före vi tog över blev det en del omplanering i samband med spårfelet mellan Helsingborg och Lund, vilket har gett effekter på schemat. Veckan före det fick vi göra en del coronaanpassningar som även det har påverkat. Det är inte något vi önskar ska drabba personalen och vår ambition är att ha bättre framförhållning, säger Annika Florén.

Likt för de anställda har det även för ledningen skett förändringar sedan SJ tog över. Annika Florén berättar om hur de fortfarande håller på att lära sig.

– Vi är i den inledande fasen efter trafikövertagandet med många nya system som inte fungerat fullt ut som vi tänkt oss och nu successivt förbättras, förklarar hon.

Gällande att de anställda nu får tre timmar färre att vila mellan sina stopp menar hon är enligt kollektivavtal.

– Vi följer kollektivavtalet men vi vill även att det ska vara hållbart för medarbetarna. Vi ser över om det är snäva vändningar och vi ber personalen höra av sig, säger hon.

ANNONS

Hon påpekar att är tråkigt att höra personalens upplevelser men att de lyssnar och tar det till sig.

–Vi försöker rätta till det och vi kan förvänta oss en annan framförhållning framöver, säger Annika Florén.

ANNONS