Hallandstrafiken har tittat på alternativa betallösningar under coronapandemin men har än inte hittat ett rimligt alternativ berättar styrelsens ordförande Gösta Bergenheim (M).
Raija Kaski-Kallio kan inte längre ta bussen eftersom det inte finns något betalalternativ hon kan använda. Beklagligt, men tyvärr finns ingen lösning, konstaterar Gösta Bergenheim (M), ordförande i Hallandstrafikens styrelse. Bild: Johan Persson / Annika Karlbom

Alternativa lösningar för bussbiljetter håller inte

Det är beklagligt och man har tittat på alternativ, men tyvärr finns det ingen lösning. Så kommenterar Gösta Bergenheim (M), ordförande i Hallandstrafikens styrelse, kritiken som riktats mot biljettproblematiken.

ANNONS
|

Sedan Hallandstrafikens bussar i mars stängde den främre dörren och slutade sälja biljetter ombord på grund av smittorisken för coronaviruset har en del inte kunnat åka buss. HP har rapporterat om Raija Kaski-Kallio som inte har en smartphone och därför inte kan köpa en biljett i appen, dessutom bor hon i Sennan där det inte finns några återförsäljare eller biljettautomater.

Enligt Hallandstrafiken finns ingen lösning på problemet, personer som bor utanför centralorterna och inte har en telefon med appar kan inte köpa någon bussbiljett. Alternativet är att köpa ett periodkort, någon som Raija inte tycker är rimligt eftersom hon bara åker enstaka turer.

ANNONS

Det saknas lösningar

– Det är beklagligt, jag tycker det är jättetråkig. Hela situationen som kollektivtrafiken har hamnat i är beklaglig i nästintill alla aspekter, säger Gösta Bergenheim (M).

Det är drygt tre månader sedan möjligheten att köpa biljetter ombord togs bort, varför har man inte lyckats lösa det ännu?

– Jag vet inte om det finns någon lösning i Sverige över huvud taget. Skulle vi lägga jättelika pengar för att skapa en lösning som vi inte vet om den varar i två veckor eller två månader, det måste göras en rimlighetsbedömning. Vi har väldigt många bussar i systemet, att ordna tekniska lösningar kanske inte hade gått att lösa rent praktiskt. Jag tror man får vara realist, det är inte en lätt fråga att lösa, svara Bergenheim.

Borde inte Hallandstrafiken som är skattefinansierat vara tillgängligt för alla?

– Det är delvis sant att det är skattefinansierat men det är också finansierat med avgifter. Men visst är det så och det är den principen vi utgår från hela tiden. Vi tycker det är en tråkig situation för de drabbade och vi hoppas att vi kan hitta så kreativa lösningar som möjligt. Men faktum kvarstår, ska man åka buss ska man ha en biljett.

ANNONS

Har tittat på andra alternativ

Bergenheim berättar att man har tittat på alternativa betallösningar ombord på bussarna men att man än inte hittat någon fungerade lösning. Att sätta in nya försäljningsautomater längre bak i bussen för att ersätta den tidigare biljettförsäljningen hos chauffören är inget rimligt alternativ.

– Vi har nya system och nya bussar och våra tjänstemän har bedömt att det inte är realistiskt eller ens praktiskt möjligt. Vi har ansträngt oss för att hitta lösningar men vi har inte gjort det än.

Inte heller att låta personer som nu inte kan köpa biljetter åka gratis är ett rimligt alternativ menar han.

– Principen är att man ska ha en biljett oavsett resebolag. Hade det varit gratis för dem hade det i praktiken blivit fri påstigning för alla. Vi har ett ansvar för att ekonomin ska klara påfrestningarna. Så nej, det är ingen enkel lösning det heller.

Sedan Hallandstrafiken slutade sälja biljetter ombord på bussarna har kontrollanter satts in för att kontrollera om passagerarna och dela ut böter till de utan giltiga biljetter.

Vad skulle du vilja säga till de som inte kan köpa biljetter och känner sig diskriminerade av Hallandstrafiken?

– Jag kan beklaga att detta är en av alla eländiga effekter vi har av coronapandemin. Vi beklagar att vi inte hittat en lösning som är idealisk även för dem. Man kan beklaga att verkligheten ser ut som de gör men jag begriper att de inte blir tröstade av det, avslutar Bergenheim med.

ANNONS
ANNONS