Per Svanberg, tjänsteman på Volvo Cars i Torslanda, är orolig för hur coronakrisen påverkar samhällets ekonomi och jobben.
Per Svanberg, tjänsteman på Volvo Cars i Torslanda, är orolig för hur coronakrisen påverkar samhällets ekonomi och jobben. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Oro för jobben: "Hur länge orkar staten?"

Att Volvo Cars stoppar bilproduktionen var ett väntat besked för de anställda. Men nu växer oron för framtiden.
– Man vet inte hur långt detta går, och hur länge staten orkar stötta, säger Per Svanberg, tjänsteman på Volvo i Torslanda.

ANNONS

Omkring 25 000 anställda berörs när Volvo Cars stoppar all produktion i Sverige, Belgien och USA under drygt två veckor från 26 mars. Företagets ambition är att sedan återgå till normal produktion.

Stoppet var väntat, och har flera anledningar. Omtanke om personalens hälsa är en av dem. Svårigheter att få leveranser från underleverantörer är en annan, även om materialkedjorna bedöms fungera fortfarande.

Men det tyngsta skälet är kanske en rent ekonomisk oro för att bilförsäljningen ska sjunka drastiskt på grund av coronaviruset.

– Volvo Cars blöder uppenbarligen. Vi får bara hoppas att vi håller oss flytande och kan återgå till det normala så fort som möjligt, säger Per Svanberg, tjänsteman på Volvo i Torslanda.

ANNONS

Korttidsarbete

Han räknar med att arbeta omkring 60 procent under produktionsstoppet, mest hemifrån och med i huvudsak bibehållen lön, och håller med om att produktionsstoppet var oundvikligt.

– Detta inget vi styr över själva. Det gör väl kanske besluten lättare. "Härtill är man nödd och tvungen", som man säger, påpekar Per Svanberg.

Nerdragningen görs med korttidsarbete. Det är en av regeringens krisåtgärder, som möjliggör att de anställda permitteras medan staten skjuter till omkring halva lönekostnaden.

"Med hjälp av värdefulla stödprogram som kommit på plats via regeringen och myndigheter, har vi kunnat agera snabbt", skriver Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, i en kommentar.

Även Metallfacket välkomnar stoppet i den situation som råder.

– Om man tar i beräkning folks oro, problemet med att få in material och annat till fabriken, och den bilförsäljning som råder i dag, så leder det sammantaget till att detta är ett förnuftigt beslut, säger Glenn Bergström, ordförande i IF Metallklubben på Volvo Cars i Göteborg.

– Det är ingen idé att hålla en massa folk på plats i fabriken om det kanske inte finns något att producera, konstaterar han.

Ljusning i Kina?

Glenn Bergström är just nu inte orolig för Volvo Cars på sikt. Funderingar finns dock.

– Om detta skulle pågå året ut, då är det ett annat läge. Men det är dumt att spekulera om domedagen i dag, tycker han.

ANNONS

Flera av Volvo Cars fabriker i Kina har öppnat igen, och företaget hoppas att marknaden där på väg att normaliseras.

Micke Larsson/TT

Olle Lindström/TT

Ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding.

Hade i genomsnitt drygt 41 000 heltidsanställda under förra året. Huvudkontoret ligger i Torslanda, på Hisingen i Göteborg.

Volvo Cars har bilfabriker i Torslanda, i belgiska Gent, i Chengdu och Daqing i Kina, samt i Charleston i sydöstra USA. Man har även bland annat en motorfabrik i Skövde och en komponentfabrik i Olofström.

Produktionsstoppet på fabrikerna i Sverige planeras pågå från 26 mars till 14 april.

Stoppet sker med permitteringar och korttidsarbete.

Anställda som fortsätter arbeta ska till största delen göra det hemifrån.

Volvo Cars levererade 705 000 bilar världen över 2019. Det innebar nytt försäljningsrekord för sjätte året i rad.

ANNONS