Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Omställningen från förbränningsmotorer till elmotorer kräver batterier. Företag i Asien och Europa konkurrerar om marknadsandelarna. Arkivbild.

Varta vill masstillverka elbilsbatterier

Den tyska batteritillverkaren Varta planerar för masstillverkning av litiumjonbatterier till elbilar. Varta har tecknat ett samarbetsavtal med forskningsinstitutet Fraunhofer. Syftet är att skapa ett tekniskt försprång till asiatiska konkurrenter, enligt Vartas vd Herbert Schein.

Tyska staten har öronmärkt en miljard euro, motsvarande tio miljarder kronor, för att stötta tyska företag som utvecklar batterier till elfordon. Tanken är att minska de negativa effekterna för den stora tyska bilindustrin i övergången från förbränningsmotorer till elmotorer.

Varta, BASF och Fords tyska dotterbolag Ford-Werke finns bland de företag som för diskussioner med den tyska regeringen om att skapa allianser för lokal produktion av battericeller, enligt Reuters källor.

Vartas planer innebär att konkurrensen hårdnar för den svenska batteritillverkaren Northvolt som bygger en fabrik för utveckling av litiumjonbatterier i Västerås och planerar för en stor batterifabrik i Skellefteå.