När Spotify på onsdagen visade upp det nya huvudkontoret i Stockholm gjorde grundaren Daniel Ek något han sällan gör – träffar media.
När Spotify på onsdagen visade upp det nya huvudkontoret i Stockholm gjorde grundaren Daniel Ek något han sällan gör – träffar media.

Spotifys "galna" tillväxt kostar på

Spotify växer så det knakar och gör mångmiljardförluster.

ANNONS
|

Spotify har inte gjort sig särskilt kända för sin öppenhet. Det ska det bli ändring på, lovar företagsledningen i samband med en pressvisning av huvudkontorets lokaler i Stockholm. En rundvandring visar bland annat upp en supermodern musikstudio där artister kan få spela in låtar. Lykke Li, First Aid Kit och Hov1 är några som redan varit där.

Flipperrekord

De runt 1300 anställda på kontoret, mitt i centrala Stockholm, kan också ta del av Daniels gamingroom med ett karaokerum och en mindre flipperhall som höjdarna uppenbart gillar.

- På det gamla kontoret var det alltid Martin Lorentzon (den andre medgrundaren) som hade rekorden, säger Nordenchefen Jenny Hermanson när journalisterna förevisas flipperspelen.

ANNONS

Streamingjätten växer så det knakar, både intäkter och personalmässigt – "en galen tillväxt", som HR-chefen Katarina Berg uttrycker det.

- Vi tar in cirka 110 personer i månaden globalt, säger hon.

Gratis är bra

Men tillväxten och investeringarna kostar. Även i år väntas det bli en förlust i storleksordningen 2–3 miljarder enligt tidigare prognoser. Och det är de kraftiga investeringarna i mervärde för alla inblandade i musikkedjan – från artister via skivbolag och fans – som kostar på, men som i förlängningen ska öka effektiviteten och lönsamheten för Spotify.

- Strategin är att använda vår plattform... att hjälpa alla i hela kedjan. Det blir en win-win, säger Daniel Ek i ett av väldigt få framträdanden för journalister.

Företagsledningen pekar på gratisabonnemanget som avgörande för Spotifys framgång historiskt men även i strategin att möta konkurrenterna i dag. Ju fler gratisanvändare, desto fler betalande användare får företaget, är affärsmodellen.

ANNONS

Om framtiden säger Daniel Ek att bland annat musik i radion är dödsdömd.

- Jag tror att hela musikindustrin kommer att förändras.

TT

Fakta: Expansionen kostar

Spotify grundades för tolv år sedan.

I april noterades bolaget på New York-börsen.

Antal betalande användare uppgick vid halvårsskiftet till cirka 83 miljoner världen över. I slutet av året är bolagets prognos 92–96 miljoner.

Intäkterna bedöms landa på runt 50 miljarder kronor i år, från cirka 40 miljarder kronor i fjol.

Resultatet väntas bli en helårsförlust på mellan 2,3 och 3,3 miljarder kronor. helåret 2017 blev förlusten tolv miljarder kronor.

Källa: Spotify

ANNONS