De fysiska sportbutikerna har svårt att höja priserna eftersom kunderna då går till nätet.
De fysiska sportbutikerna har svårt att höja priserna eftersom kunderna då går till nätet.

Sporthandeln: Många tävlar – ingen vinner

Vinna eller försvinna? Digitaliseringen har på kort tid ökat prispressen och konkurrensen bland sportkedjorna.

ANNONS
|

Enligt siffror från HUI research växte sporthandeln totalt med 2,3 procent i löpande priser 2018 medan e-handeln med sportvaror växte med 21 procent.

- Problemet är inte att människor inte vill köpa sportartiklar. Problemet är att man inte vill betala, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

Bilden känns igen av Marcus Wiberg.

- Branschen är tufft utsatt av konkurrens. Det är lite för många aktörer. Vi har också en större andel internationella aktörer som kommer in på den svenska marknaden.

ANNONS

Att driva en sportkedja med lönsamhet i dag är utmanande, konstaterar han.

- Man måste ställa om och framför allt anpassa sig efter konsumenten, för det är den som har makten i dag. Förr var det kanske sportdetaljisten som bestämde hur det skulle vara.

Sportkedjan Intersport minskade omsättningsmässigt under 2018 och har tvingats stänga en rad olönsamma butiker. I dagarna stängde konkurrenten Team Sportia ännu en butik – denna gång i Haparanda. Konkursen var den senaste i raden efter Älmhult, Kristianstad och Nynäshamn tidigare i år.

Smärtsam process

Stadium och XXL har det minst lika tufft. I samband med rapportsläppet för det fjärde kvartalet i fjol förutspådde norska XXL sjunkande marginaler till följd av ökad konkurrens och näthandel framöver.

Även Stadium Sweden redovisade lägre försäljningssiffror under sitt senaste räkenskapsår.

Samtidigt ökar försäljningen på nätet. För Intersports del var ökningen 72 procent under 2018.

Siffrorna är ovanligt höga för branschen, anser Jonas Bergh, konsult på HUI Research. Dock befinner sig sporthandeln i ett skede där tillväxten väldigt snabbt flyttar över till nätet.

ANNONS

- Inom bok- och elektronikhandeln skedde det för länge sedan och klädhandeln har varit inne i det skedet ett par år och nu skulle jag säga att nästa bransch på tur är sportbranschen. Det är en oerhört snabb och för många smärtsam omställning, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

För en traditionell butikskedja som inte har samma marknadsandel på nätet som i butik innebär det att man tappar i marknadsandel och är nödd och tvungen till att förhålla sig till det som sker.

Upplevelsen börjar på nätet

Medan de fysiska butikerna misslyckas med att erbjuda rätt produkter ägnar sig e-handeln åt fel saker, anser Jonas Arnberg.

- Om man tittar på e-handelsaktörerna ägnar sig alla just nu åt att sälja andras varumärken, vilket är svårt i en digital värld för det kommer alltid att vara någon som gör det bättre.

ANNONS

Jonas Arnberg listar tre framgångsfaktorer som han tror är avgörande för att lyckas som sporthandlare i dag – att vara specialist, att äga sitt eget varumärke och vända sig till utlandet.

- 0,3 procent av all e-handel sker i Sverige. 99,7 procent sker utomlands. Om svenska aktörer inte ska se sin marknadsandel sjunka, måste man ha någon slags strategi.

För Marcus Wiberg kallas strategin för "omnichannel" vilket betyder att man kopplar ihop fysiska och digitala säljkanaler för att skapa en känsla av igenkänning hos kunden.

Syftet med att ha kvar den fysiska butiken är bland annat att kunden ska kunna känna på varan och prova den samt att få hjälp av personalen. Butiken ska även kunna lämna ut varor som kunden beställt på nätet.

- Köpupplevelsen börjar egentligen på nätet. Nio av tio går in och tittar där. Är du representativ där och sen har en fysisk närvaro så tror jag att det är melodin även framöver, säger han.

ANNONS
TT

Fakta: E-handelns marknadsandelar

Så stor del av den totala omsättningen i respektive bransch utgörs av e-handel. Siffrorna avser 2017.

Bokhandel: 56 procent

Hemelektronik: 30 procent

Kläder och skor: 16 procent

Sport och fritid: 10 procent

Bygghandel: 10 procent

Apotekshandel: 7 procent

Möbler och heminredning: 5 procent

Livsmedel: 2 procent

Det är framför allt mindre- och mellanstora butiker som drabbas av digitaliseringen. Det drabbar också butiker på landsbygd och butiker utan starka, egna varumärken. De som drabbas minst är dagligvaruhandel, butiker med egen tillverkning och starka varumärken, specialister och lyxvaror.

Källa: Svensk Handel

ANNONS