Lego redovisade i fjol den första försäljningsnedgången på 13 år. Arkivbild
Lego redovisade i fjol den första försäljningsnedgången på 13 år. Arkivbild

Skräcködlor och Kinatillväxt hjälper Lego

Tack vare ett rejält lyft på den kinesiska marknaden och en stärkt försäljning av bland annat dinosaurier och sportbilar av lego visar den danska leksakstillverkaren åter stabilare intäkter.

ANNONS
|

"Vår plan för 2018 är att stabilisera affären och investera för att skapa långsiktig tillväxt. Dessa resultat visar att vi är på rätt spår", skriver Legos vd Niels B Christiansen i en kommentar.

Efter fjolårets nedgång redovisar leksakstillverkaren Lego en förbättrad affär med en försäljning som försiktigt vänt uppåt under första halvåret 2018. Detta sedan bolaget tvingats till en omstart eftersom den tidigare verksamheten blivit för komplicerad, enligt Lego.

Allt populärare i Kina

Ljusningarna i halvårsrapporten kan även kopplas till byggklosstillverkarens framgångar i Kina. Till skillnad från de låga tillväxtsiffrorna i Europa och ett omsättningstapp i Nordamerika ökar den kinesiska försäljningen kraftigt under perioden, enligt delårsrapporten. Det är dock fortfarande från låga nivåer.

ANNONS

Framöver planerar Lego bland annat att öppna flaggskeppsbutiker i Shanghai och Peking och satsar även på att utveckla det redan inledda samarbetet med Tencent, en ledande näthandelsaktör i Kina.

Innovativa legoprodukter

En annan viktigt aspekt i Legos affär är bolagets ständiga förnyelse. Tre femtedelar av byggklosstillverkarens produktportfölj består nämligen av nya satsningar varje år.

Ett framgångsrikt exempel är årets lansering av dinosauriemodeller, vilket sett en stark efterfrågan i butik och hjälpt Lego att återhämta sig sedan återförsäljaren och leksaksjätten Toys'r'us gått i konkurs i USA.

Bolaget redovisar en försäljningsökning på 1 procent globalt under första halvåret 2018.

Men räknat i danska kronor blev det dock en nedgång på 5 procent till 14,3 miljarder under årets första halvår. Och nettovinsten för halvåret föll samtidigt till tre miljarder danska kronor, en nedgång med 10 procent

TT-Reuters-Ritzau

Fakta: Legos första halvårsrapport 2018

Delårssiffror över perioden januari–juni i miljoner danska kronor.

H1 2018 H1 2017

Intäkter 14254 14939

Rörelseresultat 4181 4367

Nettoresultat 3044 3389

Räknat i konstant valuta, jämfört med samma period i fjol, var försäljningsökningen 1 procent globalt och rörelseresultatet ökade med 4 procent, enligt Lego.

ANNONS