Lastbilstillverkaren Scania är på väg tillbaka till Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Lastbilstillverkaren Scania är på väg tillbaka till Stockholmsbörsen. Arkivbild.

Skakig tid för Scanias notering

När lastbilstillverkaren Scania, som del av bolaget Traton, återvänder till Stockholmsbörsen sker det i en skakig tid. Amerikanska tullhot mot fordonssektorn oroar investerare.

ANNONS
|

Volkswagen meddelade så sent som i mars att man skjuter upp den planerade börsnoteringen av lastbilsdivisionen Traton, där Scania ingår, i väntan på bättre marknadsförhållanden.

När USA:s president Donald Trump i mitten av maj meddelade att beslutet om att införa tullar på bilar och bildelar på export till USA skjuts upp drog marknaden en lättnadens suck.

Börsoro präglar

Nu är Volkswagens besked att noteringen av Traton ska ske före sommarledigheten 2019, med förbehåll för marknadsförhållanden, enligt ett pressmeddelande.

- Det är en tidpunkt när man får vara beredd på att det kommer att vara skakigt. Det kan verkligen vara skakigt på kort sikt i den här typen av bolag, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

ANNONS

Hon poängterar samtidigt att börsklimatet överlag i år fortfarande kan ses som positivt.

Scania var en populär aktie när den tidigare var noterad på Stockholmsbörsen. Stora pensionsförvaltare försökte länge motarbeta Volkswagens uppköp av bolaget. Traton kommer att noteras både på börsen i Stockholm och i Frankfurt.

- Här tror jag att bolaget kommer att ses som ett verkstadsbolag eftersom vi har en stor verkstadssektor och i Frankfurt ser man kopplingen till fordonsindustrin tydligare. Det kommer att påverka värderingen, säger Frida Bratt.

Till Stockholmsbörsen

Hon tror också att en anledning att välja Stockholmsbörsen är att stora institutionella investerare finns här med ett intresse för bolaget. Samtidigt som hon tror att aktien kommer att locka många småsparare.

- Scania är ett fint bolag. Ska man gå in i det ska man göra det på lång sikt. Men det är värderingen som får avgöra, säger Frida Bratt.

ANNONS

Något hon anser att man bör ha i åtanke är att det inte blir möjligt att köpa aktier renodlat i Scania.

- Scania utgör ungefär hälften av Traton och man får lite annat på köpet. Tyska MAN har inte gått lika bra som Scania, säger Frida Bratt.

TT

Fakta: Traton och börsnoteringen

Traton utgör Volkswagens buss- och lastbilsdivision med varumärkena MAN, Scania och Volkswagen Caminhõese Ônibus (VWCO).

Bolagsgruppen har omkring 81000 anställda på 29 fabriker i 17 länder. Traton sålde 233000 fordon under 2018.

Omsättningen i fjol uppgick till 12,1 miljarder euro, motsvarande drygt 128 miljarder kronor. Rörelseresultatet uppgick till 332 miljoner euro, motsvarande runt 3,5 miljarder kronor.

Volkswagen planerar att börsnotera dotterbolaget Traton på Frankfurtbörsen och Stockholmsbörsen.

Det senaste beskedet är att noteringen ska ske före sommarledigheten 2019, med förbehåll för marknadsförhållanden.

Volkswagen avser att fortsatt vara majoritetsägare i Traton efter noteringen.

Källa: Traton

ANNONS