Självskanning och betalning vid obemannad kassa på Hemköp i Åhlénshuset i Stockholm.
Självskanning och betalning vid obemannad kassa på Hemköp i Åhlénshuset i Stockholm.

Självutcheckning tar över bemannade kassor

Trenden med obemannade kassor i svenska livsmedelsbutiker växer kraftigt. I flera butiker, särskilt i storstäderna, används de av majoriteten av kunderna. Inom handeln är attityderna gentemot utvecklingen övervägande positiva, men det finns också en oro för förlorade arbetstillfällen.

ANNONS
|

I dag finns två typer av obemannade kassor – självskanning och självutcheckning.

Vid självskanning skannar kunden varorna en och en i butiken med en elektronisk skanner. Vid självutcheckning skannas och betalas alla varor samtidigt vid utgången.

- Trenden är tydlig. Vi går mer och mer åt självutcheckningskassor. En gissning är att vi i dag har ett snittförhållande på 70 respektive 30 procent, utslaget på alla butiker, vad gäller att betala själv eller i en manuell kassa, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood där bland annat butikskedjorna Hemköp och Willys ingår.

ANNONS

För drygt ett år sedan renoverades Hemköp i Åhlénshuset i Stockholm. Butiken har nu 30 självutcheckningskassor och bara fyra manuella.

- Det är ett sätt för kunden att kunna ta sig ut snabbt och effektivt utan att köa för länge. Vi har många lunchkunder som bara har 45 minuter på sig att handla och äta, säger butikschef Niklas Persson.

Nöjda kunder

Ingen i Perssons butik har behövt sluta i samband med renoveringen – de som stod i de manuella kassorna jobbar nu bland annat i charken, i konditoriet eller som sushikockar.

- Många i personalen tycker det är väldigt roligt att få göra något modernt, att vara i framkant, säger han.

Självutcheckningen är utformad så att man inte kan betala om man inte skannat och vägt varje vara – inklusive kasse – på en speciell våg. Enligt Persson har snatteriet varken ökat eller minskat sedan omställningen.

ANNONS

Kunderna är genomgående nöjda. Maria, 54, från Jönköping har helt gått över till självutcheckningskassor.

- Jag tycker att det är snabbt och smidigt, säger hon.

Greta, 16, från Stockholm tycker också att snabbheten är den stora fördelen.

- När det är lösviktsvaror kan det vara lite svårt, men det brukar funka, säger hon.

Utbredd trend

Trenden märks även av hos andra livsmedelsjättar.

"Vi kan se att användandet ökar, framför allt för snabbkassorna", skriver ICA Gruppens pressansvariga teamledare Anna Hedström i en kommentar.

Inom Coop Butiker & Stormarknader, som driver 240 av Coops 650 butiker, har antalet snabbkassor tiofaldigats de senaste tre åren.

"Detta hänger ihop med dels att allt fler kunder efterfrågar dem och att Coop under de senaste tre åren gjort stora investeringar i butikerna", skriver Coop Sveriges presschef Tobias Rydergren.

Dubbel inställning

En färsk rapport från fackförbundet Handels visar att handelsanställda har en tvehågsen attityd till den ökade automatiseringen.

ANNONS

"De anställda verkar ha en dubbel inställning till den automatisering som skett hittills. Å ena sidan kan det resultera i en bättre arbetsmiljö och andra sidan leder det när utvecklingen går långt till förlorade jobb", skriver fackförbundet.

Överlag är inställningen positiv – 80 procent av de tillfrågade betonar att deras arbetsuppgifter finns kvar, även om de förändrats av den nya tekniken.

"Detta kan vi tolka som ett tecken på att den rena automatiseringen ännu så länge inte fått några långtgående konsekvenser inom branschen", skriver Handels.

TT

Fakta: Obemannade kassor

Obemannade kassor finns i dag i två varianter – självskanning och självutcheckning.

Självskanning innebär att kunden plockar med sig en bärbar elektronisk skanner vid butikens ingång.

Därefter skannas varorna en och en i butiken i samband med att de plockas från hyllorna. Kunden betalar sedan allt med ett knapptryck i utgången.

Självutcheckning – den vanligaste varianten – innebär att kunden betalar alla varor samtidigt, genom att skanna och väga dem vid en betalningsstation vid utgången.

Självutcheckningskassorna placeras i två rader mitt emot varandra i ett utrymme som kallas för en hage.

I varje hage finns minst en person ur personalen som har i uppgift att hjälpa kunderna och godkänna köp av varor med åldersgräns.

Oftast behöver kunden skanna kvittot från sitt köp för att komma ut ur hagen.

ANNONS