Nu har ubåten HMS Gotland sjösatts igen efter en omfattande renovering och uppdatering på Saab Kockums varv i Karlskrona.
Nu har ubåten HMS Gotland sjösatts igen efter en omfattande renovering och uppdatering på Saab Kockums varv i Karlskrona.

Premiärdopp för ny ubåt i gammalt skal

Ny ubåt i gammalt skal. Så kan man numera beskriva HMS Gotland, som under högtidliga former har sjösatts på varvet i Karlskrona. Saabs vd Håkan Buskhe ser det som ett bevis på att Sverige är på banan igen.

ANNONS
|

- Det här kommer att skicka enorma signaler runt om i världen, att vi har återställt och att vi är på väg att utveckla vår undervattensförmåga, säger han samtidigt som HMS Gotland långsamt släpps ner i vattnet under överinseende av den samlade varvspersonalen.

Den 23 år gamla ubåten har utrustats med nya system som har tagits fram för nästa ubåtsgeneration, A26, som ska börja levereras 2023. Skrovet är förlängt med två meter. Dessutom är nya Sterlingmotorer insatta, liksom nytt sonar, nya ledningssystem och dykarklocka.

ANNONS

Periskopet borta

I likhet med de kommande A26-ubåtarna är HMS Gotland numera utrustad med en optronisk mast i stället för periskop.

- Det är i mångt och mycket en ny ubåt i det gamla skalet, konstaterar Gunnar Wieslander, chef för Saabs affärsområde Kockums.

Han ser stora fördelar med att den teknologi som ska användas i nästa ubåtsgeneration redan testas och tas i bruk.

- Vi minimerar risken för att någonting ska bli fel i nästa ubåt.

Saab tog över Kockums 2014 och har sedan dess investerat miljarder i varvet. Håkan Buskhe kallar det för "ett av de absolut mest moderna varven i världen".

Personalstyrkan har ökat från 600 till 1600, varav cirka 1200 är anställda och övriga är konsulter. Enligt Buskhe väntar fler nyanställningar i Karlskrona framöver.

Exportplaner

Siktet är inställt på ubåtsexport.

- Vi har ett bra läge i Polen, jag tycker också att vi har ett bra läge i Nederländerna. Sedan finns det ett stort intresse för vår teknologi runt om i världen, men det är långa processer när man säljer den här typen av produkter, säger Håkan Buskhe.

ANNONS

TT: När räknar du med att kunna ge besked om att det har gett utdelning?

- Under de närmsta tre, fyra åren vet vi om vi har vunnit en exportorder.

För HMS Gotland återstår nu tester och kontroller. Efter årsskiftet ska hon åter kunna tas i bruk av marinen.

- Jag har spenderat många år ombord i olika roller. Det är en fantastisk ubåt, säger marinchef Jens Nykvist.

TT

Fakta: Prislapp på två miljarder

Ubåtarna i Gotlandsserien byggdes på 1990-talet av Kockums i Malmö. Saab Kockums har fått i uppdrag att modernisera två av dessa, en order som är värd 2,1 miljarder kronor.

Samtidigt bygger Saab Kockums två helt nya ubåtar i A26-serien, en order på 7,6 miljarder kronor.

HMS Gotland är 62 meter lång, väger 1580 ton och är byggd för en 25-mannabesättning.

I samband med moderniseringen har skrovet förlängts med två meter. Ubåten har utrustats med nya motorer, nya ledningssystem, nytt sonar och dykarklocka. Periskopet har ersatts med en optronisk mast.

Källa: Saab Kockums

ANNONS