Självkörande minibussar ska under ett halvår gå i stadsdelen Lindholmen i Göteborg, mellan en stor parkering i utkanten av området och kvarteren med många arbetsplatser vid Göta älv. Här är bussen strax framme vid en av hållplatserna.
Självkörande minibussar ska under ett halvår gå i stadsdelen Lindholmen i Göteborg, mellan en stor parkering i utkanten av området och kvarteren med många arbetsplatser vid Göta älv. Här är bussen strax framme vid en av hållplatserna.

Plingande buss kör nästan själv i Göteborg

Många gående tittar förvånat när den lilla bussen, till synes utan förare, plingar för att släppas fram bland cyklister och slarvigt parkerade bilar. Ibland blir bussen omkörd av en cyklist. Det går framåt för självkörande fordon – men långsamt.

ANNONS
|

Eldrivna, självkörande minibussar ska nu testas i ett halvårslångt projekt på Lindholmen i Göteborg. Just dessa bussar har som uppgift att köra från en parkering i utkanten av stadsdelen till de många arbetsplatserna i kvarteren vid Göta älv.

Sträckan är cirka en kilometer, och tar omkring åtta minuter att åka. Bussen kör inte fortare än 15 kilometer i timmen. Den kan gå snabbare, men med hänsyn till de tvära inbromsningarna har man satt maxfarten lågt.

Värd kan ingripa

Bussen kallas självkörande, men det stämmer inte helt. Ombord på fordonet finns en förare, eller värd, som kan ingripa i krångliga situationer. Till exempel när bussen måste runda en felparkerad bil, eller inte riktigt klarar en rondell. Bussens sensorer noterar andra bilar i rondellen, men tekniken förstår inte alltid att bussen har företräde i en viss situation – och väljer då alltid försiktighet.

ANNONS

Nästa stora steg är att en enda förare ska ha distanskoll på flera fordon.

- Det behövs för att vi ska kunna dra nytta av tekniken och minska kostnaderna, konstaterar Birger Löfgren, forskningsledare på det statliga institutet Rise.

- Och där är 5G-teknik, från till exempel Ericsson, viktig för att få tillräckligt snabb kommunikation, påpekar Löfgren.

Många tester pågår

Runt om i världen pågår ett hundratal pilotprojekt med självkörande bussar, liknande det som nu startar i Göteborg. Det är mycket som måste testas i verklig trafikmiljö när tekniken introduceras allt mer.

Sträckan på Lindholmen är ganska krånglig för ett självkörande fordon, med rondeller, vänstersvängar och ibland rena myllret av gående och cyklister.

När bussens sensorer uppfattar att något kan komma i vägen, påkallar den uppmärksamhet med ett ganska bestämt plingande. Bussfärden påminner lite om att åka i någon lugn attraktion på Liseberg.

ANNONS

Få bort bilister

Men hur stor är vinsten med att bilister åker buss sista biten till sin arbetsplats, som det är fråga om på Lindholmen?

- Det är ett sätt att hjälpa kollektivtrafiken, genom att man får bort bilister från områdets centrum, säger Oscar Enerbäck, projektledare på Rise.

- Det kanske inte är rimligt att parkera närmare sitt jobb än busshållplatsen ligger, påpekar Enerbäck också.

TT

Fakta: Självkörande buss

Projektet i stadsdelen Lindholmen, på Hisingen i Göteborg, leds av det statliga forskningsinstitutet Rise. En lång rad aktörer deltar i projektet, bland annat Chalmers tekniska högskola.

Bussarna har byggts av det franska företaget Navya och körs av danska Autonomous Mobility. Tio passagerare kan åka med.

Maxfarten har satts till 15 kilometer i timmen, med tanke på att bussen bromsar ganska tvärt om de åtta sensorerna upptäcker något som kan komma i vägen.

På varje buss finns en förare, eller värd, som kan ingripa i krångliga situationer.

På sikt är målet att självkörande bussar ska kunna ha högre fart, och att en förare ska ha distanskoll på flera fordon samtidigt. Fler och fler tester är bland det viktigaste på vägen dit.

Sträckan på Lindholmen är cirka en kilometer i ganska komplicerad trafikmiljö, med gående, cyklister, vänstersvängar och rondeller.

Källa: Forskningsinstitutet Rise, Lindholmen Science Park

ANNONS