Flygsträckorna som försvann när Nextjet gick i konkurs ersätts från 1 juli av flygbolaget Amapola. Arkivbild
Flygsträckorna som försvann när Nextjet gick i konkurs ersätts från 1 juli av flygbolaget Amapola. Arkivbild

Okänd aktör tar över drabbade Nextjetlinjer

Det blir det tämligen okända bolaget Amapola som ersätter flygtrafiken på några av de linjer som drabbades när Nextjet begärde sig i konkurs för två veckor sedan.

ANNONS
|

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon är nöjd efter att ha undertecknat tilldelningsbeskedet på onsdagen.

- Det här betyder att vi har hittat en lösning bara två veckor efter konkursen och det känns bra att vi har hittat en seriös operatör som var intresserad av att ta trafiken. Det har inte varit helt lätt att få tag på flygplan när vi är på väg in i sommaren, säger hon till TT.

ANNONS

Kort kontrakt

Den första juli ska de första flygningarna äga rum, men kontraktet gäller bara till den sista januari. Det är den längsta tid som är tillåten när en myndighet inte genomför en normal upphandling med hänvisning till ett så kallat nödförfarande.

- Men vi sätter ganska omgående igång och upphandlar trafiken efter den tidpunkten, säger Lena Erixson.

Amapola sysslar i huvudsak med fraktflyg och har idag bara tre passagerarflygplan i drift.

- Vi kommer inte att flyga själva, utan vi kommer att ta in underleverantörer som vi har relationer med sedan innan. Förhoppningsvis får vi chansen att fortsätta åtminstone fram till oktober nästa år och så kan vi börja fasa in vår egen kapacitet, säger Amapolas vd Erik Selén.

Ingen prisskillnad

Biljettpriset är reglerat och för passagerarna blir det därför ingen prisskillnad.

TT: Vilka andra skillnader kommer passagerarna att uppleva när ni tar över?

ANNONS

- Nextjet hade rykte om sig på slutet att inte flyga enligt tidtabell, och de hade väldigt stora tekniska problem. Det har vi alltid lyckats med till våra kunder, så det räknar vi med att vi ska göra nu också, säger Erik Salén.

Sträckorna som berörs är avgångarna från Arlanda till Hemavan (via Kramfors), Vilhelmina och Lycksele. Avgångarna och antalet flygstolar ska bli desamma som när Nextjet trafikerade sträckorna.

- Det är min bedömning. De har trafikplikt och den måste de leva upp till, säger Lena Erixson.

Undersöker möjligheter

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) understryker hur viktigt det har varit att få en lösning på plats.

- Jag har från dag ett varit tydlig med att det är viktigt att så snabbt som möjligt få ett avtal på plats, det är viktigt för kommunerna, för företagen och flygplatserna, säger han till TT.

ANNONS

För linjerna till Gällivare via Arvidsjaur, som Nextjet drev på mer marknadsmässiga villkor, finns ännu ingen lösning. Eftersom upphandlingen där sker på andra villkor än linjerna där det nu finns en ny operatör, går det inte att använda sig av ett motsvarande nödförfarande.

Men enligt infrastrukturministern undersöker regeringen i dialog med EU-kommissionen ändå möjligheterna att göra en snabbare upphandling, med hänvisning till det svåra läget för berörda.

- Vi undersöker alla möjligheter, men det är en dialog som pågår, säger Eneroth.

Noggrannare upphandlingar

Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser välkomnar nystarten.

- Vi är jätteglada för det här. Väldigt snabbt jobbat av både regeringen och Trafikverket. Det har ett starkt signalvärde att man snabbt får igång flygtrafiken, även om man inte lyckas trafikera alla linjer, säger han till TT.

Men för framtida upphandlingar behövs mer noggrannhet från myndighetens sida, anser han.

ANNONS

- Bjuder bolagen ett bra pris går man på det, men man har inga kriterier som säger att "vi vill ha en garanterad uthållighet och en garanterad ekonomi". säger Peter Larsson och tillägger:

- Vi vill inte ha en ny Nextjet-kris.

TT

Fatka: Amapola Flyg AB

Enligt Amapola Flyg AB:s årsredovisning för 2016 gjorde bolaget då en vinst efter finansnetto på cirka 6,2 miljoner kronor. Omsättningen var cirka 345 miljoner kronor. 2016 hade bolaget 88 anställda.

I årsredovisningen skriver också bolaget att verksamheten huvudsakligen bedrivs som postflyg åt Postnord. Något som under 2016 "sysselsatte" elva stycken Fokker 50 samt ytterligare fyra hyrda flygplan.

ANNONS