Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet och Erik Helgeson i förbundsstyrelsen. Arkivbild.
Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet och Erik Helgeson i förbundsstyrelsen. Arkivbild.

Nya stridsåtgärder i hamnkonflikten

Parterna är ännu inte närmare en lösning i den pågående hamnkonflikten. Hamnarbetarförbundet lägger nya strejkvarsel och Sveriges Hamnar svarar med lockout.

ANNONS
|

Svenska Hamnarbetarförbundet varslar om två nya punktstrejker. Den här gången i Halmstad och Mönsterås där förbundets medlemmar kommer att strejka mellan klockan 6-8 (Halmstad), respektive 13–15.30 (Mönsterås) den 6 februari. Arbetsgivaren har i sin tur varslat om lockout som gäller till midnatt den 6 februari.

Det har i nuläget inte varslats om några fler strejker.

- Vi har en fortsatt planering, sen får man göra en bedömning från dag till dag, säger Erik Helgeson, förbundsledamot i Hamnarbetarförbundet till TT.

ANNONS

Under måndagen sker strejker i Söderhamn och i Göteborgs roro-terminal, de sista strejkerna enligt den första varselomgången. Enligt Erik Helgeson är man ännu inte närmare en lösning på konflikten, och enligt honom är det inga nya förhandlingar inbokade.

- Än så länge går det baklänges. Vi har begärt förhandlingar och första svaret vi fick var att arbetsgivaren inte har tid att träffas förrän 4 februari. Nu har man svarat att man inte har någon skyldighet att förhandla, säger han.

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen hoppas att medlarna kan ta tag i situationen igen.

- Vi förväntar oss att de tar kontakt de närmaste dagarna, säger han.

Fackets strejk och arbetsgivarnas lockout inleddes den 23 januari sedan facket nobbat medlarnas bud.

TT

Fakta: Hamnkonflikten

Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.

Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.

Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.

Hamnarbetarförbundet har 1300 medlemmar, vilket är knappt hälften av landets hamnarbetare.

Kostnaderna för näringslivet och andra samhällsaktörer till följd av hamnkonflikten under 2017 beräknades till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser, enligt en rapport från Svenskt näringsliv.

Tidigare i januari varslade Hamnarbetarförbundet om punktstrejker i totalt tolv hamnar med start den 23 januari till och med 29 januari. Facket har även varslat om övertidsblockad vid tre av Shorelinks hamnar.

ANNONS