Svårt för den svenska modehandeln att öka sin försäljning. Arkivbild.
Svårt för den svenska modehandeln att öka sin försäljning. Arkivbild.

Modehandeln står inför tuffa utmaningar

Nya konsumtionsvanor och nya statusmarkörer. Kan det vara förklaringar till minskad försäljning av modevaror? Det tror Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström.

ANNONS
|

Trots goda förutsättningar med vårväder istället för fjolårets snö så lyckades inte klädhandeln att öka sin försäljning i mars.

- Allt spelade klädhandeln i händerna, ändå hände ingenting, säger Mikael Sandström.

Minskad konsumtion

Svensk Handel Stils branschordförande menar att just klädhandeln har fått klä skott för den senaste tidens debatt om minskad konsumtion. Organisationen består av medlemsföretag som alla har fysiska butiker, vissa av dem bedriver även e-handel.

ANNONS

- Mycket fokus har riktats just mot kläder i den allmänna debatten om att konsumera mindre.

Mikael Sandström menar att det finns mer att tänka på än bara kläder i fysiska butiker om man vill se över sitt konsumtionsmönster.

- Om man ska ta hänsyn till miljön så kanske man inte ska beställa fyra par skor och sedan skicka tillbaka tre av dem till ett utländskt e-handelsföretag, säger han.

Andra statusmarkörer, som mobiltelefoner och tekniska prylar, har tagit mark, vilket är en tänkbar anledning till att sko- och klädföretagen har det tufft på marknaden, enligt Mikael Sandström.

- Folk tycker också att det är roligare att lägga sina pengar på restaurangbesök än på mode, säger han.

ANNONS

Bättre väder

I mars månad så ökade dock skoförsäljningen i Sverige med 9,6 procent, men med förra årets stora nedgång på 19 procent under samma månad så är det ändå dystra siffror för branschen.

- Skohandeln ska vara väldigt glada om de kommer i närheten av noll med tanke på hur det såg ut förra året, säger Mikael Sandström.

Nu hoppas han på att det ska lätta de närmsta månaderna för branschen och att sommaren inte blir lika varm som förra årets.

- Jag hoppas på en normal försäljning under sommaren och att det ska gå bättre i höst. Förra året blev det aldrig någon höst, säger Mikael Sandström.

TT

Stilindex – mars 2019

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 0,1 procent i mars jämfört med samma månad förra året.

Skoförsäljningen ökade under månaden med 9,6 procent.

April förra året var en stark försäljningsmånad för modehandeln. Klädförsäljningen ökade med 5,6 procent och skoförsäljningen ökade med 22,5 procent.

Källa: Svensk Handel Stil

ANNONS