Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Göteborgska modekedjan Kappahl har redan tvingats stänga butiker och säga upp personal. Bild: Anna Tärnhuvud

Mer åtstramningar väntar Kappahl

Kappahl måste dra åt svångremmen ännu hårdare. Tredje kvartalet blev en försäljningsbesvikelse konstaterar nya vd:n Elisabeth Peregi. Resultatet efter skatt blev sex miljoner kronor.

Göteborgska modekedjan Kappahl fortsätter att kämpa i motvind. Försäljningen under tredje kvartalet, i det brutna räkenskapsåret, fortsatte att minska till 1 200 miljoner kronor, mot 1 242 miljoner kronor för motsvarande period i fjol. Det är en minskning med 3,3 procent.

Kvartalet var en besvikelse

Rörelseresultatet blev sex miljoner kronor, mot 121 miljoner kronor för tredje kvartalet 2018.

Försäljningsmässigt har tredje kvartalet varit en besvikelse, konstaterar nya vd:n.

– Det finns både styrkor och besvikelser. Besvikelsen är stor för att vi inte varit tillräckligt attraktiva för vår damkund. Och vi ställdes mot ett fint kvartal förra året vid samma tid. Men samtidigt är jag imponerad över att vårt barnsortiment ökar. Det är inte bara Newbie utan också Kappahl barn som fungerat väldigt bra det här kvartalet, säger Elisabeth Peregi, vd för Kappahl.

Framöver kommer modebolaget att arbeta hårdare för att bli duktigare på att hitta en bättre balans mellan modevaror, basvaror och fler siluetter för att tillfredsställa alla sorters kunder.

Nedskärningarna räcker inte

Efter förra kvartalsrapporten aviserade Kappahl att man skulle införa ett program för att förstärka resultatet på 100 miljoner kronor. I det ingick bland annat att man skulle stänga ett 20-tal butiker under året och minska bemanningen med cirka 50 tjänster, varav ett 40-tal på huvudkontoret i Mölndal.

De administrativa kostnaderna har minskat under tredje kvartalet, på grund av programmet.

Men sparprogrammet på 100 miljoner kronor kommer inte att räcka, konstaterar hon.

– Det kommer att bli mer, exakt hur mycket vågar vi inte säga ännu. Framför allt kommer vi att ha fokus på ytterligare hyressänkningar, för vi har en obalans mellan hyresnivåer och trafikutvecklingen på våra marknader. Hyresnivåerna måste ner för att det ska fungera över tid, för detta är inte hållbart, säger Elisabeth Peregi.

För Kappahl har det blivit extra tydligt när bolaget tvingas ta bort butiker för att få ihop kostnaderna.

Blir det fler nedskärningar på personalsidan?

– Vi kommer att gå igenom alla omkostnader minutiöst och vi kommer att behöva jobba smartare med kortare ledtider inom modet. Jag kan inte utesluta att vi kommer att göra nedskärningar, men den stora delen är hyresnivåer och övriga omkostnader, säger Elisabeth Peregi.

Aktien föll med nära 15 procent i den inledande handeln på Stockholmsbörsen.