EU-kommissionären Cecilia Malmström leder tullförhandlingarna med USA. Arkivbild.
EU-kommissionären Cecilia Malmström leder tullförhandlingarna med USA. Arkivbild.

Lång väg till tulluppgörelse med USA

Om fem veckor står EU åter inför hotet om att drabbas av USA:s omstridda stål- och aluminiumtullar. Men det kan ta betydligt längre tid än så för att lösa den underliggande transatlantiska handelskonflikten.

ANNONS
|

- Man löser inte problemet på fem veckor. Däremot kanske man kan komma till en bas för vidare diskussion och så kommer USA sannolikt förlänga undantaget, säger Björn Strenger, handelspolitisk expert på Kommerskollegium.

Han räknar med att förlängningarna därefter kan radas upp.

Högre tullar

En nagel i ögat på USA:s regering är att EU generellt har något högre tullar på USA-varor än vice versa. EU:s tullsnitt på USA-varor ligger på 3 procent, medan USA:s på EU-varor ligger på 2,4 procent.

ANNONS

En särskild tull som har pekats ut som ett irritationsmoment är EU:s tull på bilar från USA på 10 procent, vilket kan jämförs med USA:s biltullar på 2,5 procent.

- Men skulle vi ta bort våra tullar på bilar från USA måste vi enligt WTO:s regler ta bort dem för hela världen. Det får ganska stora konsekvenser för europeisk bilindustri, säger EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström.

Paul S Segerstrom, professor på Handelshögskolan, ser många konfliktytor när det gäller handeln mellan EU och USA.

- Det finns mycket att diskutera, säger han.

Längre tid

I slutändan tror han president Donald Trump i första hand är ute efter åtgärder som dämpar USA:s handelsunderskott med EU. Det kan konkret handla om tullar, men även andra frågor som hur intellektuella rättigheter skyddas.

- Jag tror det är rimligt att hoppas på en uppgörelse. Det kanske tar längre tid än ett par månader, men jag är optimistisk om att det i slutändan kommer att lösas.

ANNONS

Även Malmström ser ett brett spektrum av olösta handelsfrågor efter de bordlagda TTIP-förhandlingarna om ett handelsavtal mellan EU och USA.

Hon vill helst fokusera på USA:s upphandlingsregler, som försvårar för utländska företag att tävla om offentliga avtal. Gemensamma standarder är en annan fråga där båda sidor har mycket att vinna, enligt EU-kommissionären. Samtidigt säger hon sig vara villig att fortsätta diskussionen om gemensamma åtgärder, kanske till och med en WTO-anmälan, mot Kinas handelspolitik.

Färdig lista

Parallellt förbereder EU en anmälan av USA:s stål- och aluminiumtullar till WTO samt skyddstullar för EU:s stålindustri, då det stål som med de nya tullarna inte kan säljas i USA befaras välla in över EU-länderna.

I bakfickan har Malmström dessutom en färdig lista på varor från USA, bland annat jeans, bourbon, majs och motorcyklar, som kan beläggas med nya EU-tullar om USA:s undantag för EU tas bort.

Något inbokat möte med USA:s handelsminister Wilbur Ross eller handelsrepresentanten Robert Lighthizer finns inte.

- Vi ska ta kontakt de närmaste dagarna, säger Malmström.

TT

Fakta: Stora skillnader på tullsatser

EU har i snitt tullar på 3 procent för varor från USA, medan USA:s tullsnitt på EU-varor ligger på 2,4 procent. Men det är stora variationer mellan olika varukategorier.

EU:s tull på bilar från USA ligger på 10 procent, medan USA:s tullar på bilar från EU ligger på 2,5 procent. När det gäller lastbilar och tyngre fordon är det dock omvända roller, med USA-tullar på upp till 25 procent och EU-tullar på i snitt 14 procent.

Skor är en annan vara där USA har betydligt högre tullar än EU. USA:s skotull ligger på 48 procent, medan EU:s ligger på högst 17 procent.

Källa: EU-kommissionen, Trade Market Access Database

ANNONS