Finansinspektionen varnar för bedragare som luras flera gånger. Arkivbild.
Finansinspektionen varnar för bedragare som luras flera gånger. Arkivbild. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/T

Kraftig ökning av investeringsbedrägerier

Dagligen hör personer av sig till Finansinspektionen om att de upprepade gånger lurats på pengar. Nu varnar myndigheten för bedragare som utger sig för att vilja rädda pengar som gått förlorade.

ANNONS

Det börjar med ett löfte om en lovande investering, men några pengar kommer aldrig. Sedan ringer samma bedragare upp igen och begär mer pengar för att den lurade ska få tillbaka sina pengar.

Slutligen – när den lurade förstått bedrägeriet – kommer ett falskt erbjudande med hjälp om att rädda de förlorade pengarna, om man betalar en ny avgift.

– Vi har sett en kraftig ökning av personer som anmäler till oss att de blir lurade igen, i det vi kallar räddningsfasen. Det är ett antal personer varje dag som tar kontakt med oss om det här, säger Lars Malmström, avdelningschef på Finansinspektionen.

ANNONS

Bedragarna är ofta skickliga på sin sak, och gör allt för att skapa förtroende hos den drabbade. För den som en gång blivit lurad på pengar kan det låta lockande när ett erbjudande om att få tillbaka pengar dyker upp. Men risken är stor för att bli lurad på nytt.

Utger sig för myndighet

Bedragarna har inledningsvis framträtt via annonser i sociala medier för att locka in personer. I annonserna kan det exempelvis berättas solskenshistorier om personer som tjänat storkovan, i vissa fall kända personer vars medverkan inte godkänts.

Den senaste tidens bedrägerier har riktat sig mot den breda allmänheten.

– Det har varit mindre ingångsbelopp, ofta 250 euro, men i slutändan handlar det om hundratusentals kronor som personer har förlorat. Som drabbad kan man utgå ifrån att alla pengar är borta direkt.

När bedragare hört av sig till konsumenten med kännedom om ett tidigare bedrägeri har de många gånger uppgett sig ringa på uppdrag av en myndighet eller juridisk avdelning.

Det kan exempelvis vara att man utgett sig för vara en advokat som utreder ett misstänkt bedrägeri och har kommit över en lista med drabbade kunder, förklarar Lars Malmström.

– I några fall på senare tid har bedragare ringt upp och framställt att de kommer från Finansinspektionen, och till och med använt sig av vårt växelnummer.

ANNONS

Kolla varningslistan

Under inga omständigheter ska man som konsument hjälpa bedragaren genom att logga in med sin bankdosa, bank-id eller läsa upp inloggningskoder, råder Finansinspektionen.

Myndigheten får dessutom regelbundet information om nya sajter och företag som kontaktar svenska konsumenter med bluffinvesteringar, och FI:s varningslista uppdateras kontinuerligt med nya bolag.

– Vi gör vad vi kan för att varna personer för att bli lurade av det här. Finns ett bolag i vår varningslista ska man inte göra affärer med dom.

För att ett bolag däremot ska få göra affärer i Sverige bör det finnas med i FI:s register över godkända bolag. En tumregel är därför att inte göra investeringar med bolag som inte finns med i registret.

Fanny Hällegårdh/TT

Ett investeringsbedrägeri kan ske i tre skilda faser.

Det börjar ofta med en försäljningsfas, där en påstådd investeringsrådgivare eller säljare har ett erbjudande om en "lovande" investering.

Sedan en återköpsfas påstår bedragaren att en avgift måste betalas för att den lurade ska kunna få tillbaka dina pengar eller sin vinst.

Slutligen räddningsfasen, där en bedragare hör av sig med ett falskt erbjudande om hjälp när offret förstått bedrägeriet, från någon som är i maskopi med den ursprungliga bedragaren.

Källa: Finansinspektionen

ANNONS