- Svenskar är så sofistikerade och varmhjärtade, säger Taku Morikawa, vd för Uniqlo Europe, och upprepar flera gånger hur varmt välkomnat hans företag känner sig.
Han befinner sig i Sverige i samband med att Uniqlos samarbete med Sveriges olympiska kommitté (SOK) presenteras i den japanska klädkedjans butik på Hamngatan i Stockholm. I de senaste två olympiska spelen har H&M klätt de svenska idrottsstjärnorna.
Fler butiker
Butiken i Stockholm, som är Uniqlos första i Norden, slog upp portarna i augusti i fjol. Nu planeras en expansion på den svenska marknaden, även om Morikawa inte vill avslöja var.
- Vi har absolut planer på att öppna fler butiker här, säger Taku Morikawa.
Under våren öppnas en butik i Köpenhamn. Det japanska bolaget Fast Retailing, där Uniqlo ingår, är inne i en kraftig global expansion.
- Den skandinaviska marknaden har stor potential. Om vi är framgångsrika här är vi framgångsrika globalt, säger Taku Morikawa.
"Kan vitalisera"
Klädhandeln i Sverige har visat en nedåtgående trend under de senaste åtta åren, med undantag för 2015. Svenska H&M brukar pekas ut som en av Uniqlos största konkurrenter.
Effekten av en ny etablering i en redan hårt konkurrensutsatt marknad är svår att förutsäga, enligt branschorganisationen Svensk Handel, och kan gå åt båda hållen.
- Lokalt skärps konkurrensen, men konkurrensen är redan stenhård. Snarare skulle jag säga att den här typen av delvis nya konceptbutiker i stället kan bidra till att vitalisera just det fysiska klädhandlandet hos konsumenter, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.