Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Charlottenbergs Shoppingcenter Nord ska bindas samman med den andra shoppingladan med en ny bilväg över Billälven.

Gränshandel både gynnar och utarmar

Gränshandeln med Norge fortsätter att sätta nya försäljningsrekord. Och mer ska det bli. Nu planerar Charlottenbergs Shoppingcenter för direkttåg från Oslo.

Redan tidigt på förmiddagen ringlar köer av norska bilar över gränsen vid Morokulien. Målet är Charlottenbergs Shoppingcenter bara någon kilometer in i Sverige.

De flesta norrmän är på så kallad harrytur. Harry är norskt slang för dålig smak och det är en resa för att köpa billiga varor i Sverige. Tullar, norska punktskatter och växelkursen gör att kött, ost, godis, alkohol och tobak är mycket billigare i Sverige. Sortimentet går under beteckningen Norgevaror.

Norrmännen vallfärdar till affärer på den svenska sidan, inte bara i Charlottenberg utan också i bland annat Töcksfors och Nordby längre söderut. De senaste tio åren har handeln exploderat. Svensk Handel skriver i en färsk rapport att norrmän gör 13,7 miljoner resor till Sverige varje år. Och nästan 7 av 10 resor har som mål att handla billiga varor.

Varje år kommer det 4,5 miljoner besökare till shoppingcentret i Charlottenberg. På parkeringsplatserna lastar resenärerna in flak med öl och läsk från sina överfulla kundvagnar.

- Det går bara bättre och bättre. Vi har haft en fantastisk vår. Och efter påsk har det bara varit en dröm, säger Madeleine Ward.

Chartrade tåg

Men mycket vill ha mer. En plan är att få flera tåg att stanna i Charlottenberg. Nu rustas tågstationen upp och kommunen ligger på både Värmlandstrafiken och SJ.

- Vi är det enda gränscentret som har en järnvägsstation så nära, säger Anders Andersson, kommunchef i Eda kommun där Charlottenberg ligger.

Från stationen till shoppingcentret är det 500 meter och det finns redan en gångväg. Nu byggs hiss upp till perrongerna så man kan köra en shoppingvagn ända fram till tågen.

- En möjlighet är att köpcentret chartrar tåg som kör direkt från Oslo och hit.

Diskussionerna är i sin linda men Madeleine Ward är entusiastisk.

- Det är lördagar som är första dagen att komma i gång med det. Alla har inte bil så det är en väg att nå en ny kundgrupp.

Det lilla samhället

Eda kommun har omkring 8 000 invånare. Gränshandeln präglar samhället. Ofta beskrivs centralorten Charlottenberg som det lilla samhället med storstadens utbud. Arbetslösheten ligger på 5,5 procent, 1,3 procentenheter under riksgenomsnittet. Ju längre österut i Värmland man kommer desto större är arbetslösheten. I Filipstads kommun är den över 11 procent.

- Omkring 800 personer jobbar inom detaljhandeln. Utan gränshandeln hade det nog handlat om 150, säger Anders Andersson.

Men urcharlottenbergaren ser ett samhälle i förändring. Handeln flyttar ut från själva samhället och Storgatan har allt färre butiker. Mats Hedenström på Svensk Handel försöker ge ett perspektiv.

- Vad hade alternativet varit? Det handlar om orter som inte ligger i hjärtat av Tillväxt-Sverige. Gränshandeln tillför inkomster och jobbtillfällen. Samtidigt är det klart att centrala delar av orterna utarmas. Men det kanske de hade gjort ändå, säger han.

Gränshandeln i Charlottenberg omsätter nu tre miljarder svenska kronor. Varje år får den svenska staten en halv miljard i rena skatteintäkter.

Handelns baksida

Baksidan är att kommunen har svårt att rekrytera personal. I det kommunala informationsbladet talas om att kommunen just nu bland annat söker efter förskollärare, socialsekreterare, sjuksköterskor och deltidsbrandmän.

Ändå finns få orosmoln på himlen. Inte ens den växande e-handeln ses som något större hot. Dels så har Norge avgifter också på e-handel och dels har harryturerna över gränsen för många norrmän blivit ett folknöje, ett annat sätt att gå på tur.

- Det skulle däremot vara ett hot mot handeln om Sverige skulle införa en sockerskatt, säger Petter Iversen, butikschef på Hypermat, Nordens till ytan största livsmedelbutik som ligger i ett av komplexen.

- Så länge vi har de regelverk i Sverige och Norge som vi har, så kommer handeln fortsätta att öka, säger Anders Andersson.