VW Golf kommer i en ny version till hösten. Här en GTI på årets bilmässa i Geneve.
VW Golf kommer i en ny version till hösten. Här en GTI på årets bilmässa i Geneve.

Gamla trotjänare kvar på säljtoppen

Fyra bokstäver räcker långt när de europeiska bilköparna väljer sina favoriter. Golf, Clio och Polo har funnits i decennier och år efter år slagit konkurrenterna i försäljning. Framtiden för Volkswagens bästsäljare är lite osäker, men Clio kommer enligt Renaults ledning att leva för alltid.

ANNONS
|

Bilar i den här klassen brukar inte få jättemycket utrymme när det är pressdagar på bilsalongen i Genève. De får mer strålkastarljus när den bilköpande allmänheten släpps in på mässan. I år var faktiskt något av ett undantag när den nya uppdaterade versionen av Clio var dragplåstret på Renaults presskonferens.

Vad som är märkligast med de här modellerna är åldern. Volkswagen lanserade Golf 1974, Polo 1975 och Renaults Clio nådde marknaden 1990 och fick utmärkelsen Årets bil 1991.

Många uppgraderingar

Det är givetvis bara namnet som de senaste versionerna har gemensamt ursprungsmodellerna. Populariteten har gjort att tillverkarna satsat stora pengar på att utveckla och uppgradera genom åren. Golf har funnits för alla typer av bränslen, inklusive el, och den har vuxit en halvmeter i längd sedan premiären. Den stora nyheten om Clio i år var att den snart kommer som elhybrid och alla tre finns i sportigare utföranden.

ANNONS

Clio kommer inte i en ren elversion, då skulle den konkurrera med Renaults elbil Zoe. För Golf och Polo ser framtiden aningen mer osäker ut. Golf kommer senare i år i en ny version, men ungefär samtidigt lanserar VW sin första renodlade elbil i ID-familjen som enligt bolaget ska vara stor som en Golf utanpå och en Passat inuti. Hur den hårda satsningen på rena elbilar kommer att påverka de äldre modellerna är svårt att få besked om.

Varför fortsatt populär?

Den centrala frågan är förstås vad som fått just de här modellerna att behålla populariteten? Det har definitivt inte saknats konkurrens i storleksklassen från andra tillverkare genom åren.

- Jag tror att båda bolagen varit bra på att lyssna till kunderna. Vad som gör, i vårt fall Clio, unik är att försäljningen aldrig har backat i Europa, vilket de flesta bilmodeller gör förr eller senare. Våra egna undersökningar visar att det är designen som är den avgörande faktorn för köparna, inte att de får mycket bil för pengarna, säger Jean-Christophe Kügler, europeisk försäljningschef som också slår fast att Clio kommer att leva "forever".

ANNONS

Adelsmärke

Sten Forsberg, vd på Volkswagen Sverige, lyfter fram de många valmöjligheterna som modellerna erbjuder, inte minst när det gäller bränslealternativ.

- En stor kundgrupp är privatpersoner, men när det gäller Golf har också företagen tyckt att det varit en bra och robust bil. Att Golf hållit sig så relevant tror jag beror på att den är lite av ett adelsmärke för Volkswagen. Det finns en stor yrkesstolthet bland de som utvecklar modellen och den brukar få den senaste tekniken som annars bara finns i dyrare modeller.

Genève TT:s utsände

Fakta: Bästsäljarna i Europa

Golf har varit överlägsen försäljningsetta i Europa de senaste åren. Förra året såldes 445754 exemplar, vilket är en minskning med 8 procent jämfört med 2017.

336268 Renault Clio såldes 2018, en ökning med 2 procent, och 299920 VW Polo, en ökning med 10 procent.

I Sverige toppade Volvo S/V90 försäljningsstatistiken förra året, följd av VW Golf och Volvo S/V60.

ANNONS