Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Sverige anses vara modernt och framåttänkande, enligt en ny rapport. Arkivbild.
Sverige anses vara modernt och framåttänkande, enligt en ny rapport. Arkivbild. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Fortsatt positiv Sverigebild trots pandemin

Trots covid-dödstal som sticker ut jämfört med grannländerna står sig bilden av Sverige stark utomlands.
Svenskar anses vara hårt arbetande och ärliga, och Sveriges klimatarbete rankas högt, visar rapporten Nations Brands Index 2020.

Bilden av svenskarna utomlands verkar stå stadig – precis som tidigare år anses svenskar vara hårt arbetande, ärliga, skickliga och toleranta.

Landet Sverige associeras framför allt med begreppen modernt, framåttänkande, utvecklande och ambitiöst. De varor och tjänster som de tillfrågade förknippar med Sverige är högteknologiska produkter, bilar och livsmedel.

Niondeplats för Sverige

Mest positiv är Sverigebilden i Tyskland, följt av Frankrike, Kina och Ryssland, av de 20 länder där folk tillfrågats. Lägst rankas Sverige av indier, britter och sydkoreaner, vilket ger Sverige en niondeplats på listan över världens mest väl ansedda länder.

Tyskland toppar hela listan för fjärde året i rad. Innan det prenumererade USA på förstaplatsen, men sedan 2016 har landet nu rasat till en tiondeplats.

Inom de 23 kategorier som respondenterna i undersökningen fick ta ställning till rankas Sverige högst när det gäller skydd av klimatet och jämlikhet i samhället, följt av arbete för fred samt för att minska fattigdom globalt.

Sverigebilden är desto mer negativ när det handlar om historiska byggnader, kulturarv, levande städer och prestationer inom sport.

"Sveriges varumärke starkt"

Undersökningen görs varje år, men just i år har en kategori om pandemin lagts till, där frågan om hur olika länder hanterat hälsokrisen ställts. Där rankas Tyskland högst, följt av Nya Zeeland och Schweiz. Sverige hamnar på 15:e plats av de 50 länder som var med i den undersökningen.

40 procent av de tillfrågade har en positiv syn på Sveriges hantering av pandemin medan 43 procent är neutrala och 17 procent negativa.

"Resultaten pekar mot att Sveriges varumärke, efter detta år av stor internationell uppmärksamhet kring Sveriges strategi för bekämpning av covid-19, står sig fortsatt starkt", skriver Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska Institutet, i en kommentar till rapporten.

Henning Eklund/TT

1. Tyskland (Förra årets placering: 1)

2. Storbritannien (4)

3. Kanada (3)

4. Japan (5)

5. Frankrike (2)

6. Italien (7)

7. Schweiz (8)

8. Australien (10)

9. Sverige (9)

10. USA (6)

Källa: Svenska Institutet

• Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) har tillfrågat 20 000 personer som är 18 år eller äldre i 20 olika länder. Frågorna har ställs online via webbpaneler.

• Svaren har sedan vägts samman så att de avspeglar demografiska särdrag som ålder, kön och utbildning inom de olika länderna.

• Frågorna ställdes från juli till augusti 2020.

• Personer från följande länder har deltagit: USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Sverige, Ryssland, Polen, Turkiet, Japan, Kina, Indien, Sydkorea, Australien, Argentina, Brasilien, Mexiko, Egypten och Sydafrika.

• Nation Brands Index (NBI) har gjorts sedan 2005.

Källa: Svenska Institutet