Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Patrik Hofbauer, vd på Svenska Spel. Arkivbild.

Fokus på nya spellagen för Svenska spel

2018 präglades av förberedelser inför den nya spellagen för statliga Svenska spel. Samtidigt ser man en positiv utveckling för den digitala affären när man lägger fjolåret bakom sig.

Statliga Svenska spels nettospelintäkter uppgick till 2 390 miljoner kronor under fjärde kvartalet 2018. Det kan jämföras med intäkterna på 2 481 miljoner kronor under motsvarande period året före.

Samtidigt fortsätter den digitala andelen som spelar att öka, 14 procent jämfört med samma kvartal föregående år.

- Det är väldigt positivt, säger Patrik Hofbauer.

Rörelseresultatet uppgick till 1 232 miljoner kronor, jämfört med 1 272 miljoner kronor under fjärde kvartalet 2017.

Nya regler

2018 var ett år som för Svenska spels del präglades av förberedelser inför den nya spellagen som trädde i kraft vid årsskiftet. Den nya lagen innebär bland annat att det nu krävs en licens för att som bolag verka i Sverige.

- Vi har jobbat jättemycket med den under hela 2018. För oss innebär det att vi kan lansera nya spel och ge oss in på en ny marknad med nätkasinon och spel på hästar, säger Hofbauer som menar att det här kommer att gynna svenska konsumenter.

- Alla måste följa svensk lag och alla granskas av samma tillsynsmyndighet.

Vill gå i täten

I och med den nya lagen har civilminister Ardalan Shekarabi aviserat att han vill träffa bolagen på den svenska spelmarknaden för att diskutera spelreklam och kraven på måttfullhet. Hofbauer ser positivt på de nya krav som nu ställs.

Effekterna av lagen återstår dock att se eftersom den enbart gått en månad, anser Svenska spels vd som vill att branschen tillsammans ska ta ett större ansvar.

En annan viktig del för det kommande året, men även för framtiden, är branschens anseende där Svenska spel vill se förändring.

- Det är en av branschens största utmaningar, för anseendet är alarmerande lågt. Men det är inte något som en enskild aktör kan lösa, utan hela branschen måste komma fram med konkreta åtgärder.