Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I samband med de stora reorna får Konsumentverket in flest anmälningar om exempelvis lockvaror. Arkivbid.

Flest anmälningar om reklam vid stora reor

Mellandagsrean pågår för fullt och det är i samband med de stora reorna som Konsumentverket får in flest klagomål, till exempel om så kallade lockvaror, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

- Anmälningarna handlar till exempel om att en tv annonserats ut väldigt billigt, men när man kommer till butiken så finns inte varan där. Då blir man i stället erbjuden en annan tv till mycket högre pris, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket till radion.

Under de senaste tio åren har antalet klagomål som myndigheten fått in fyrdubblats – från 3 700 år 2008 till över 15 000 i år.

Förutom lockpriser är det även vanligt att handlarna höjer priserna inför reor.

Om man som konsument upplever att man har blivit lurad av reklamen ska man anmäla detta.

- Man kan göra en anmälan till oss på Konsumentverket om vilseledande marknadsföring beträffande pris, säger Anna Lindström.