Elbilar blir oftare föremål för försäkringsärenden än fossildrivna personfordon, enligt flera danska försäkringsbolag. Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala tror att det är ovana hos nya bilägare som kan förklara statistiken. Arkivbild.
Elbilar blir oftare föremål för försäkringsärenden än fossildrivna personfordon, enligt flera danska försäkringsbolag. Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala tror att det är ovana hos nya bilägare som kan förklara statistiken. Arkivbild. Bild: Tore Meek/NTB/TT

Expert: Ovana förare bakom skador på elbilar

Elbilar är inblandade i betydligt fler olyckor som hamnar på försäkringsbolagens bord. Men den höga skadefrekvensen beror inte på själva fordonet – det är föraren som är boven i dramat, säger en expert.

ANNONS

Uppgifterna om skadedrabbade elbilar kommer från den danska tidningen Politiken , som ringt runt till de största försäkringsbolagen i Danmark. Enligt kartläggningen är det 20 procent vanligare att elbilar är inblandade i försäkringsärenden än fossildrivna bilar. För bilar från tillverkaren Tesla är siffran ännu högre, 50 procent.

Bland anledningarna nämns en ovana vid fordonets köregenskaper hos nya elbilsägare. En representant för försäkringsbolaget Codan liknar dem vid en radiobils. Mönstret i Danmark återkommer i Sverige, åtminstone om man ser till antalet försäkringsärenden hos en av branschens största aktörer, Trygg-Hansa.

Fler elbilar

Elbilar är inblandade i nästan dubbelt så många av Trygg-Hansas ärenden jämfört med bilar med förbränningsmotorer, enligt Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

ANNONS

Men att just skillnaden mellan el- och fossildrivna fordon skulle förklara skadorna håller han inte med om.

– Det är annorlunda att köra en elbil, det är ett annat vridmoment och det händer saker när du trycker plattan i botten. Men det gör det även på exklusiva fossilbilar med många hästkrafter, säger Brala.

Antalet elbilar på de svenska vägarna fortsätter att öka, även om andelen av den totala bilflottan fortfarande är på blygsamma nivåer. Av de 4,9 miljoner bilar som var i trafik vid årsskiftet var drygt 30 000 rena elbilar, vilket motsvarar 0,6 procent.

Omställningen innebär att allt fler bilägare tvingas vänja sig vid nya bilar med annorlunda köregenskaper, något som åtminstone i början kan öka risken för olyckor eller skador, enligt Stefan Brala.

Inga höjda premier

– En ny ägare till ett fordon har högre tendens att få skador i början än någon som har kört samma fordon under långa perioder. Det har ingen koppling till drivmedlen utan det handlar om ett nytt fordon. Det är likadant när man köper motorcykel där val av ny cykel kan rendera i en högre skadefrekvens, säger han.

Den större skaderisken är en av anledningarna till att det i dag är generellt dyrare att försäkra en eldriven än en fossildriven bil. Men Stefan Brala ser ingen risk för ytterligare höjda premier för elbilar.

ANNONS

– Vi har redan tagit höjd för den något högre skadefrekvensen i vår premiesättning. Att det skulle ske några drastiska prisförändringar uppåt har jag därför svårt att se.

Julius Bengtsson/TT

ANNONS