Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ericsson rasar på börsen efter rapport

Ericsson redovisar en miljardförlust, och kvartalsresultatet var sämre än analytikerna hade väntat sig. Aktien rasar drygt 10 procent på börsen. 2017 kan redan nu sammanfattas som ett förlorat år för telekomjätten, enligt telekomanalytikern Daniel Djurberg.

Ericsson redovisar en förlust före skatt på 1,2 miljarder kronor för andra kvartalet. I motsvarande period 2016 redovisades en vinst på 2,2 miljarder kronor.

Resultatet var långt under analytikernas förväntningar. Aktien störtdök med 8 procent direkt när handeln inleddes på Stockholmsbörsen, för att sedan sjunka ytterligare. Vid klockan 10 hade aktien rasat med över 10 procent.

- Ericsson ser en sämre marknad än vad man hade väntat sig. Vi ser svagheter i de flesta marknader och en tuff konkurrens som slår mot bruttomarginalen, säger Daniel Djurberg, telekomanalytiker på Handelsbanken till TT.

Ericssons organiska försäljning sjunker med 13 procent i årstakt. Det talar för att marknaden kommer att behöva sänka prognoserna för försäljningen framöver, enligt analytikern.

Sammanfattningsvis anser Daniel Djurberg att 2017 kan betraktas som ett förlorat år för Ericsson.

- Jag är inte lika säker på en vändning nästa år som en del industrianalytiker verkar vara, säger han.

Sämre än väntat

Ericsson missar i stort sett alla områden och ser inte ut att lyckas vända trenden mot lönsamhet, enligt Nordnets sparekonom Joakim Bornold, som har följt bolaget under många år.

- Ericsson verkar ha väldigt svårt att lyfta kärnverksamheten Networks trots besparingsprogram, vilket innebär en svår situation att lyfta lönsamheten i koncernen. Det finns absolut ingen ljusning i tunneln. Man försöker ge en tydlig och positiv bild av att vändningen kommer 2018, men det ser ut att bli längre än så. Marknaden är tuff och Ericsson tappar betydligt mer än vad konkurrenterna gör, säger Bornold till TT.

Rörelseresultatet var minus 1,2 miljarder kronor, jämfört med en vinst på 2,8 miljarder kronor förra året. Analytiker hade i genomsnitt räknat med att detta resultat skulle landa på minus 244 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Varit tuffare

Omsättningen uppgick till 49,9 miljarder kronor, jämfört med 54,1 miljarder kronor ett år tidigare. För omsättningen var snittprognosen 50,5 miljarder kronor.

- I vår plan hade vi förberett oss för en tuff marknadsutveckling, men den har varit tuffare än vad vi trodde tidigare. Våra kunder sparar på investeringarna och marknaden har blivit mer konkurrensutsatt, säger Ericssons vd Börje Ekholm till TT.

- Det här är ett jobbigt kvartal och lönsamheten har inte varit tillfredsställande. Nu har vi lanserat en ny och fokuserad strategi och påbörjat genomförandet av den, men det kommer att ta tid. Vår ambition är att vara betydligt starkare under 2018, fortsätter Ekholm.

Under de kommande 12 månaderna ska Ericsson reducera kostnader med minst 10 miljarder kronor.

- Det är i princip samma plan som tidigare, däremot behöver vi accelerera genomförandet av besparingarna, säger Börje Ekholm.

Fler risker

Ericsson fortsätter att bedöma riskexponeringen i pågående avtal, och bolaget ser en "ökad risk för ytterligare marknads- och kundprojektsjusteringar", enligt rapporten. Det skulle enligt vd:n kunna ge en negativ påverkan på resultatet om uppskattningsvis 3 till 5 miljarder kronor under de kommande 12 månaderna.

Ericssons bruttomarginal har sjunkit till 27,9 procent, från 32,3 procent för ett år sedan. Omsättningen för Ericssons största affärsområde Networks sjönk med 8 procent till 36,8 miljarder kronor. Rörelsemarginalen sjönk från 12 till 7 procent. För IT och cloud ligger rörelsemarginalen på minus 26, ett tapp från minus 13 procent i fjol.

- Våra etablerade produkter inom affärsområdet IT och cloud faller i försäljning och vi har inte haft möjlighet att kompensera det med nya produkter. Men våra nya produkter växer med 7 procent de senaste 12 månaderna. Men vi måste accelerera tillväxten mera och se till att skapa stabila produktportföljer, säger Börje Ekholm.