Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

E-handlarna ser mer ljust på den framtida försäljningen. Arkivbild.

E-handlare ser ljusare på framtiden

Samtidigt som framtidstron bland butiker minskade för tredje månaden i rad, ökar den något bland e-handlarna, visar Svenska Handels handelsbarometer för oktober. Synen på den framtida lönsamheten är dock något mer blygsam både för butik och e-handel.

För butikerna är det främst sällanköpshandeln som dra ner siffrorna där framtidstron ligger under normala nivåer för oktober, trots en stundande julhandel.

”Ökad digitalisering och hårdare internationell konkurrens har ritat om spelplanen för sällanköpshandeln. Den senaste tidens börsfall kan också ha skapat en oro om den framtida utvecklingen. En vikande konjunktur riskerar att slå hårt mot både företag och jobb i sällanköpshandeln”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

En ljuspunkt för oktober är framtidsförväntningarna för dagligvaruhandeln som ökar med 3,3 enheter.

”Dagligvaruhandeln är mindre konjunkturkänslig och inte utsatt för internationell konkurrens i konsumentledet", säger Johan Davidson.