Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Clas Ohlson ökade försäljningen under fjärde kvartalet men den organiska tillväxten nådde inte målet. Arkivbild.

Clas Ohlson når inte tillväxtmål

Butikskedjan Clas Ohlson minskade förlusten i det säsongsmässigt svaga fjärde kvartalet. Men tillväxten nådde inte målet.

Ett omfattande omställningsarbete med intensiva besparingsåtgärder pågår i den anrika butikskedjan Clas Ohlson.

- Ett viktigt fokus under kvartalet har varit att leverera på de kostnadsinitiativ vi har pågående. Jag skulle säga att det rullar på väldigt väl, säger Lotta Lyrå, vd för Clas Ohlson.

Minska kostnader

Hon upprepar att sparprogrammet kommer att beröra 150–200 personer. Hittills har 65 tjänster berörts och de första uppsägningarna gjordes under perioden. Besparingar sker i över hela verksamheten, allt från inköpspriser till hyresavtal ses över.

- Vi kommer att göra det som krävs för att förbättra vår kostnadsstruktur, säger Lotta Lyrå.

- När det gäller de indirekta kostnaderna har vi nått besparingar på 70 miljoner kronor som sakta kommer att materialiseras under innevarande räkenskapsår.

Butikskedjan redovisar en förlust före skatt på minus 77 miljoner kronor för fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med förlusten före skatt på 106 miljoner kronor i motsvarande period året före.

Växer online

Försäljningen ökade med 4 procent under kvartalet till 1 742 miljoner kronor, jämfört med 1 683 miljoner kronor under fjärde kvartalet föregående räkenskapsår. Den organiska tillväxten ökade med 2 procent.

- Vi har ett mål på en organisk tillväxt på fem procent i snitt över tid. Två procent är inte riktigt i nivå med det, säger Lotta Lyrå, samtidigt som hon framhåller att fjärde kvartalet är butikskedjans säsongsmässigt svagaste kvartal.

Försäljningen online ökade med 33 procent, jämfört med fjärde kvartalet året före. Under hela räkenskapsåret växte kedjan online med 47 procent med målet att dubblera försäljningen vartannat år.

Rättad: I tidigare utsända versioner angavs endast kvartalsresultatet för moderbolaget och försäljningen i miljarder i stället för miljoner kronor.