Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vin på burk är en vanligare syn på olika håll i världen. I Sverige har Systembolaget precis tagit in en sort i utbudet.

Burkvin trend på väg mot Sverige

Efter flaska med skruvkork, bag in box och tetra är det dags för nästa förpackning att ta sig in på vinhyllan. Nyligen lanserade Systembolaget vin på burk.

Fenomenet vin på burk kommer främst från USA, världens största vinmarknad. Men det finns ett ökat intresse från tillverkare även i andra länder. Mellan juni 2017 och juni 2018 ökade försäljningen med 43 procent i USA, enligt amerikanska analysbolag.

I Sverige är burkvinet än så länge ingen stor produkt. Men sedan i mars finns ett nyzeeländskt vin på Systembolagets hyllor och i juni lanseras ett rosévin på burk.

Stor tillväxt

Enligt Staffan Adin, inköpare på Systembolaget, har aluminiumburkar flera fördelar, framför glasflaskor.

- Den främsta är ur ett hållbarhetsperspektiv. Eftersom de väger mindre, tar mindre plats och är enklare att återvinna är de betydligt bättre för klimatet. Om kunderna är mogna för det är en annan fråga.

I USA omsätter vinburksmarknaden 45 miljoner dollar. Det är småsummor i sammanhanget, men intressant då tillväxten är stor.

Ben Luker, som arbetar på det internationella konsultbolaget Wine Intelligence, tror att det framför allt är en yngre målgrupp som kan tänka sig att prova burken.

- Om du njuter av vinet utomhus, exempelvis har en picknick i parken, är burken lämplig.

Kolsyrat vanligast

Burkvinet finns internationellt i alla varianter; rött, vitt, rosé och mousserande.

- Men en del av kunderna antar automatiskt att det är kolsyrat när det är i burk, så mousserande verkar vara något vanligare, säger Luker.

För producenter innebär burken både möjligheter och utmaningar. Det är viktigt att vinet smakar bra så att kunderna återvänder, så de sämsta och billigaste vinerna kanske inte är lämpliga att tappas på burk. Samtidigt är burken kanske inte rätt förpackning för de allra finaste.

- Det är inte en superpremium-produkt. Jag skulle säga att det är medeldyrt, säger Luker.

"Borde studeras"

Studier visar att nya vinförpackningar också kan leda till ökad vinkonsumtion. Centralförbundet för alkohol- och narkotika (CAN) publicerade 2017 en rapport med slutsatsen att svensken i snitt dricker tre glas vin mer i månaden i dag än för 20 år sedan, som en direkt konsekvens av lådvinets entré på Systembolagets hyllor 1996.

Sven Andréasson, professor i socialmedicin med inriktning på alkoholforskning vid Karolinska institutet, menar att det är för tidigt att sia om huruvida den nya vinförpackningen kan ha en liknande effekt.

- Det man kan säga i ett så här tidigt skede är att den här förpackningen är ett tydligt uttryck för hur industrin vill nå olika konsumentgrupper i syfte att sälja mer. Vi vet inte vilka effekter det kan tänkas ha, men det är något som borde studeras framöver, säger Sven Andréassen.