Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

När Dagens Nyheter testade den nya stopptjänsten för spel visade det sig att flera bolag skickar spelreklam till personer som stängt av sig själva. Arkivbild

Bolag kontaktar spelare trots spelstopp

Spelbolag fortsätter att kontakta personer som stängt av sig själva via stopptjänsten Spelpaus trots att det är förbjudet i den nya spellagen, skriver Dagens Nyheter.

Enligt den nya spellagen som infördes vid årsskiftet måste alla spelbolag som har licens i Sverige vara anslutna till tjänsten Spelpaus. Där kan privatpersoner pausa sitt spelande under en bestämd tid. Bolagen får inte rikta marknadsföring direkt till en avstängd spelare.

Dagens Nyheter har aktiverat en månads spelpaus för 34 registrerade konton. Trots det har elva olika bolag kontaktat avstängda konton vid 22 tillfällen inom loppet av sex dagar, främst via mejl. I alla fall utom två har det handlat om reklam.

Flera bolag förklarar reklammejlen med tekniska brister.

- Det har gått två veckor sedan årsskiftet så det är egentligen naturligt att all teknik inte är på plats. Men det är en fråga vi tar på allvar och vi jobbar dag och natt med att få bukt med det, säger Robin Olenius, presstalesperson på Betsson Group.

Spelinspektionen, som tillsammans med Konsumentverket har tillsyn över spelbolagens marknadsföring, ser allvarligt på uppgifterna.

- Det är absolut att betrakta som en allvarlig överträdelse, Det här med spelpaus ska fungera och vara ett skydd för konsumenterna, säger Anders Sims, Spelinspektionens kommunikationschef, till DN.