Personal arbetar med att montera en Boeing 737 Max 8.
Personal arbetar med att montera en Boeing 737 Max 8.

Boeing hoppas förbättrade 737 Max får flyga

Boeing påstår att företaget löst problemen med det automatiserade kontrollsystem som tros ligga bakom de två dödliga olyckor där flygplansmodellen 737 Max 8 varit inblandat. Piloter har utbildats i ändringarna, men frågan är om korrigeringarna räcker för att modellen ska få flyga igen.

ANNONS
|

Hundratals piloter och andra samlades under onsdagen för att delta vid en genomgång av de ändringar som amerikanska flygplanstillverkaren Boeing gjort avseende den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 Max8.

Utbildningen hölls vid Boeings fabrik i Renton strax utanför Seattle i delstaten Washington, där 12000 anställda arbetar med att bland annat montera ihop den omdebatterade 737 Max8.

- Vi kommer att göra allt vi kan för att säkerställa att olyckor som den här inte händer igen, säger Mike Sinnett, Boeings viceordförande för produktstrategi, för journalister på plats, syftandes på Ethiopian Airlines krasch utanför Addis Abeba.

ANNONS

Enligt bolaget har man löst problemen med det automatiserade kontrollsystemet MCAS, bland annat genom en uppdatering av planets mjukvara. Förra helgen informerades piloter från fem flygbolag om ändringarna och testade dem i en flygsimulator.

Två dödsolyckor

737 Max8-plan har varit inblandade i två dödliga olyckor inom ett halvår, varav den senaste skedde i Etiopien den 10 mars. Experter har pekat på likheter mellan olyckorna och det finns teorier om att MCAS-systemet, ett system som ska förhindra överstegring (stallning), i båda fallen fått flygplanens nos att peka nedåt trots upprepade försök från piloternas sida att korrigera riktningen

Enligt The New York Times så har flygsimuleringar som försökt att återskapa problemen som tros ha orsakat den misstänkta olyckan i Indonesien förra året visat att piloten bara hade 40 sekunder på sig att undvika en katastrof.

"De som var inblandade i testen (av systemet) hade inte till fullo förstått hur kraftfullt systemet var innan de flög planet i en 737-simulator", skriver tidningen.

Systemet görs om

Enligt Boeing kommer MCAS inte länge att återkommande försöka korrigera planet om piloten försöker återta kontrollen, och kommer att kopplas ut om två sensorer skickar motstridiga data. Boeing kommer också att installera en varning, som berättar för piloten att de två sensorerna inte synkar med varandra.

ANNONS

USA:s luftfartsverk FAA kommer att utvärdera åtgärderna, vilket blir tongivande för beslutet om flygförbudet ska komma att hävas.

TT

Fakta: Boeingolyckorna

Två Boeing-plan av samma modell har på kort tid varit inblandade i två flygkrascher – sammantaget har nära 350 människor omkommit. Det rör sig om indonesiska Lion Airs flight 610 som störtade omkring 13 minuter efter start i Jakarta, där alla 189 ombord avled den 29 oktober, och Ethiopian Airlines flyg som störtade den 10 mars med 157 omkomna som följd.

Flygplansmodellen, 737 Max 8, har efter detta stoppats i nästan hela världen. Haverikommissioner utreder orsaken till de båda händelserna.

Det som främst skiljer de stoppade Boeing-planen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystem planen är utrustade med, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart och om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns. Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

Källa: AFP

ANNONS