Bilhandlare: "Farligt ladda bilen i eluttag"

Samtidigt som antalet miljöbilar ökar rekordstort i kommunen, är kunskapen om riskerna med laddningen bristfällig. Det menar bilhandlaren Clas O Månsson.

ANNONS
|

– Den allmänna uppfattningen är att elbilarna kan laddas i ett vanligt vägguttag. Men kabeln kan bli så varm och överbelastad att det skapar en brand. Det är förenligt med livsfara, säger Clas O Månsson, vd på FordStore by BilMånsson Halland.

HP skrev nyligen om att antalet miljöbilar, i synnerhet elhybridbilar, ökar rekordstort i Halmstad. På bara tre år har nästan dubbelt så många elhybrider nyregistrerats.

Att Halmstadborna blir mer miljömedvetna och att allt fler företag inför miljöpolicys är enligt Clas O Månsson positivt. Han menar dock att kunskapen om riskerna med laddningen av bilarna inte är tillräckligt utbredd hos allmänheten.

ANNONS

– Det är oroväckande. Ett uttag som annars används för en dammsugare eller lampa är inte gjort för att ladda en bil, säger Clas O Månsson.

Han menar att ett bra alternativ för bilägarna är att köpa en laddstation.

– Om man ändå har köpt en dyr bil är det väl en bra investering att lägga 10 000-15 000 kronor till på en säker laddstation också, säger Clas O Månsson.

Robert Persson, brandinspektör på Räddningstjänsten i Halmstad, menar att all form av laddning innebär risker.

– Visst är det en risk när man laddar en elbil. Allt som har med laddning att göra innebär en förhöjd risk, det är därför bra att det under uppsyn, säger Robert Persson.

Han förklarar att allt från laddning av mobiltelefoner till elbilar kan orsaka bränder och skador.Clas O Månsson berättar att företag som infört miljöpolicys och köpt in miljöbilar ofta har laddstationen på företaget.

– Men när personalen sedan åker hem och laddar bilen i hemmet över natten, då blir det enorma värmetal. En ny kabel kanske klarar det, men om man bor i ett lite äldre hus, är riskerna betydligt större. Dock innebär det alltid risker.

Han menar att företag och myndigheter som har investerar mycket pengar i att köpa in miljöbilar, ofta har kunskapen om risker med laddningen - men att gemene man inte har den.

ANNONS

– Exempelvis hemtjänsten, de vet att det krävs mycket kapacitet för att tio hemtjänstbilar ska laddas, säger han.

När antalet elbilar blir fler i kommunen måste det även finnas infrastruktur till det.

– Det är väldigt begränsat med laddstationer i Halmstad, men det är inte det stora problemet. Oftast laddar de på jobbet eller hemma.

ANNONS