Att segla utomlands är en av trenderna på båtmässan i Göteborg, fast det kan låta lite märkligt. Här visas flera stora segelbåtar som delar av koncept för att kryssa omkring i till exempel Medelhavet eller Karibien.
Det finns flera sätt att få tillgänglighet till en båt på varmare breddgrader. Men de har två gemensamma drivkrafter:
- Den första är att man vill kunna segla där säsongen är längre än i Sverige, och med bättre "garanti" för sol och fint väder, säger Mats Eriksson, vd i Sweboat, båtbranschens riksförbund.
- Den andra är att fler kommer ut på sjön om man delar på en båt och använder den i kortare perioder. Man kan se det som ett uttryck för delningsekonomi, fortsätter han.
Kroatien populärt
De två tankegångarna hänger förstås ihop. Det kan bli besvärligt att vara flera som delar på en segelbåt när säsongen är så kort som den svenska.
Ett land som blivit särskilt populärt i stället är Kroatien, bland annat för att det finns en skärgård där man kan segla i Adriatiska havet.
Ett sätt att komma dit är att köpa en båt som andelsägare tillsammans med andra, kanske upp till tio delägare. Det kan vara en fristående båtpool, men ordnas oftast genom något företag i branschen.
Storlek gör susen
Den andra varianten är att någon köper en båt och låter ett företag placera den i exempelvis Kroatien. Där hyrs båten ut under den tid ägaren inte använder den, inte olikt en lägenhet i fjällen. Om båtköpet är fullt betalt från början blir hyrorna en vinst. Är båten bara delbetald, samlar uthyrningen ihop till resten.
Efter ett visst antal år får ägaren sin ensamrätt till båten. Upplägget kan kallas leasingbåt eller charterbåt.
- För att det ska fungera bra behövs en viss storlek på båtarna. De flesta är mellan 13 och 16 meter, och har fyra till sex sovkabiner, alltså plats för 8–10 personer. En stor båt i Sverige är liten i chartersammanhang, säger Björn Harkell, försäljningsdirektör på Navigare Yachting, som har 250 båtar runt om i världen.