Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bra samarbete. Fönsterbolaget har med hjälp av Mediehuset Hallandsposten satsat på annonser i sociala medier. ”Vi kan se en tydlig ökning i trafiken till vår hemsida och att det kommer in leads”, säger Patrik Ferdinandsson.  

”Nu får vi in nya kunder via digitala kanaler”

Fönsterbolaget är specialiserat på fönsterbyten, en investering man kanske bara gör en gång som villaägare. Då gäller det att hitta rätt marknadsföringskanaler för att nå målgruppen. "Vi har börjat mixa printannonser med kampanjer i sociala medier och det har gett resultat", säger Patrik Ferdinandsson på Fönsterbolaget.

Varje år byter Fönsterbolagets snickare cirka 2 500 fönster hos villaägare och bostadsrättsföreningar från Göteborg i norr till Malmö i söder. Sedan starten 2010 har företaget provat många olika typer av marknadsföring, både i tryck och digitalt.

– Fönsterbyte är inget du gör varje år, därför är det viktigt för oss att synas och att bygga vårt varumärke. Vi vill vara ett av de företag som man kontaktar när det väl är dags att byta fönster, säger Patrik Ferdinandsson.

En stor utmaning för företaget har varit att nå fram till rätt målgrupp. Därför valde Fönsterbolaget att ta hjälp av Mediehuset Hallandspostens experter och lägga en större del av sin annonsering i sociala medier.

– Vi har en stor databas och kan målgruppsstyra marknadsföringen, så att fokus ligger där det blir affärer, förklarar Johanna Liljedahl, digital strateg på Mediehuset Hallandsposten.
Något som gett tydliga resultat i form av ökad trafik till Fönsterbolagets hemsida.

– Nu får vi in nya kunder via digitala kanaler. Det känns riktigt bra att se att det funkar, säger Patrik Ferdinandsson.

Sköter det praktiska. ”Vi tar hand om arbetet med att optimera kampanjerna och kunden kan fokusera på sin affär”, säger Johanna Liljedahl, digital strateg, och Thomas Ylander, medierådgivare, på Mediehuset Hallandsposten.
Sköter det praktiska. ”Vi tar hand om arbetet med att optimera kampanjerna och kunden kan fokusera på sin affär”, säger Johanna Liljedahl, digital strateg, och Thomas Ylander, medierådgivare, på Mediehuset Hallandsposten.

Strategi, analys och optimering av kampanjerna har Mediehuset Hallandsposten hand om.

– Den biten kan kännas tung och krävande, men är väldigt viktig, både för att se vad den digitala marknadsföringen faktiskt ger, och för att kunna göra nästa annons ännu bättre, säger Johanna Liljedahl.

– Samarbetet med Mediehuset Hallandsposten funkar jättebra. Vi sätter en plan tillsammans, spikar material och budskap till annonserna och sedan tar de över. När det är säsong för fönsterbyten har vi inte tid att sitta med marknadsföringen, säger Patrik Ferdinandsson. 
I framtiden vill Fönsterbolaget fortsätta att utveckla marknadsföringen i sociala medier.

– Jag är nyfiken på hur vi kan spetsa till kampanjerna ytterligare och sikta in oss på områden där vi vill bli större, säger Patrik Ferdinandsson.