Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Andrej Zvjagintsev får ofta kritik hemma i Ryssland. "När jag gör en film tänker jag inte på hur myndigheterna kommer att reagera", säger han. Arkivbild.

Zvjagintsev värjer sig mot Bergman-liknelse

Belönad med jurypriset i Cannes och nominerad till både Oscar och Golden Globe – nu kommer Andrej Zvjagintsevs "Saknaden" till Sverige. Hans nya film är ett hårt drabbande drama om hur en skilsmässa går ut över ett barn.

I "Saknaden" har hustrun i ett äktenskap upptäckt att hennes make har ett förhållande med en yngre kvinna, som dessutom är gravid i åttonde månaden. Hustrun har också hittat en ny partner. Maken är på väg att lämna hemmet. Under ett av deras högljudda gräl försvinner deras tolvårige son. Det tar två dagar innan de upptäcker att han är borta. Vad göra? Vill de ens hitta sonen, passar han in i deras nya liv?

Många har liknat "Saknaden" vid Ingmar Bergmans "Scener ur ett äktenskap", men Zvjagintsev värjer sig mot liknelsen.

"Far åt helvete"

- När jag var skådespelare gick jag ofta på bio och såg klassiker av Bresson och Kurosawa och Bergman. Jag älskar "Scener ur ett äktenskap", men det finns inga medvetna likheter eller paralleller. En skilsmässa – det är den enda likheten, säger han till TT.

- Bergmans film var mer än fyra timmar lång och huvudpersonerna var intellektuella och ägnade tiden till att prata. Mina huvudpersoner säger mest "far åt helvete".

Zvjagintsev berättar att en skådespelare, som sökte huvudrollen, hade legat och läst manuset mitt i natten.

- När hon var klar gick hon in till sitt sovande barn och kramade det och sa "förlåt mig". Barnet var bara två år gammalt, vilket fick mig att undra vad hon redan gjort att be om ursäkt för. Men det är så jag hoppas att alla ska känna.

Kritik i Ryssland

Bakom sig har Zvjagintsev hyllade och prisbelönta filmer som "Elena", "Återkomsten" och "Leviatan". Han har ofta fått kritik i hemlandet, man menar att han skildrar livet i Ryssland alltför negativt och ingen lär ha kunnat undgå att läsa in symboliken i "Leviatan", detta tunga drama om korruption och maktmissbruk.

"Saknaden" är inte lika öppet politisk, men det finns många möjligheter till att hitta likheter med till exempel ett iskallt samhälle.

- När jag gör en film tänker jag inte på hur myndigheterna kommer att reagera. Om man gör de filmer regimen vill att man ska göra får man statligt stöd. Vi fick göra "Saknaden" med privat finansiering. Men det finns ett stort intresse för den i Ryssland, säger Zvjagintsev.

"Saknaden" får svensk biopremiär den 6 april.