Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Omdebatterat. Debatt har tappat tittare och fått kritik för att programmet är för ytligt. Krstina Hedberg lämnar programledarskapet och SVT söker nu en ersättare.

Rekordlåga tittarsiffror för Debatt

SVT:s Debatt har tappat en femtedel av sina tittare sedan 2012. Projektledaren håller inte med om att tittarsiffran, under 400 000 i genomsnitt, är dålig.

”Sverige lappas ihop av Debatt” skrev Kristina Hedberg i Aftonbladet när hon meddelade att hon slutar som programledare.

Frågan är vem som ska lappa ihop Debatt.

Programmet, som kaxigt presenterar sig som ”Sveriges största direktsända debattprogram med studiopublik” har under våren haft en snittpublik på 387 000 tittare.

Våren 2012 snittade programmet på 490 000 tittare, enligt statistik från mätföretaget Mediamätning i Skandinavien, MMS. Det är ett tapp på över 100 000, alltså en femtedel av tittarna.

Enligt programmets projektledare Martin Jönsson är orsaken den allmänna nedgången för vanlig tv, även kallad broadcast-tv.

– En tittarskara på 400 000 är inte dåligt med tanke på hur broadcast ser ut i dag. När det gäller tittarandel ligger vi fortfarande konstant högt, sedan är det tråkigt att de absoluta talen inte ser ut som de gjorde förut.

Debatt har fått hård kritik för att programmet är för ytligt och ”ett apberg för proffstyckare”. Svaret på kritiken brukar vara att det inte är ett program för eliten utan för de breda folklagren.

Duger det att kalla sig folklig och bred om man har färre än 400 000 tittare?

– Nej, så kan man naturligtvis tycka. Men vi kan vara ganska nöjda när vi ser i våra egna undersökningar att våra tittare är nöjda med oss och att de är väl spridda i samhällslagren.

Martin Jönsson menar att man framöver måste se traditionell tv som en av många olika vägar att nå publiken.

– Vi har börjat experimentera med att sprida vårt innehåll via sociala medier. Redan i dag gör vi det via vår Facebooksida, där vi lägger ut intressanta och roliga klipp.

Om webb-tv-tittandet är framtiden, hur kommer ni att förändra innehållet för att funka bättre i det formatet?

– Det är helt klart något man måste fundera över. Det har inte påverkat vårt innehåll ännu, frågan är om det är ett problem eller något bra.

Har ni de förändrade medievanorna i bakhuvudet när ni söker ny programledare?

– Nej, det kan jag inte säga. Oavsett om vi sänder via Facebook eller med röksignaler måste det vara en person med gott humör, fingertoppskänsla, som kan möta människor och samtidigt är en skarp journalist. Det dräller inte av sådant folk här i landet.

Enligt Martin Jönsson har redaktionen ”ett par lösningar som vi laborerar med inför hösten”.

– Vi kommer presentera det innan vi börjar sända vecka 34, säger Martin Jönsson.