Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bergmanjubileet fortsätter att prägla teateråret. Arkivbild.

Teaterhöst med kvinnokraft – och Bergman

Kanske beror det på metoo – eller också är tiden bara mogen för kvinnorna att ta mer plats. I höst får 100-årsjubilaren Ingmar Bergman tävla om utrymmet på teaterscenen med kvinnliga genier och helkvinnliga ensembler.

Kvinnorna:

Teaterhösten domineras av fler teman, men det är den ökade kvinnorepresentationen som sticker ut i repertoaren. Självförbrännande genier som den ryska poeten Marina Tsvetajeva, politiska förgrundsgestalter och religiösa ikoner som Rosa Luxemburg och Jeanne d'Arc lyfts fram på såväl nationalscenen som friteatrarna.

Flera föreställningar är också rollbesatta med enbart kvinnliga skådespelare, däribland Cirkus Cirkörs visuellt slagkraftiga "Epifónima".

Håll koll på: "Fenix" i regi av Suzanne Osten på Dramaten (24/8), "Röd rödare Rosa" på Teater Moment i Stockholm (14/9), "Jeanne d'Arc" på Helsingborgs stadsteater (15/9), Cirkus Cirkörs "Epifónima" (7/9) och "Hot Brown Honey" på Riksteatern (7/9).

Bergman, Bergman, Bergman:

Mätt på Bergman? Förhoppningsvis inte – för jubileumsåret har bara hunnit till hälften ännu. Förutom Bergmanfestivalen bjuder hösten på uppsättningar som "Det sjunde inseglet" och "Persona".

I två av de mest efterlängtade föreställningarna är det Bergmans egna döttrar som står för manus respektive regi. Linn Ullmanns "De oroliga" sätts upp på Dramaten av Pernilla August. Och på Göteborgs Stadsteater tar sig regiveteranen Eva Bergman för första gången an ett verk av sin far: "Fanny och Alexander".

Håll koll på: "Persona, persona, persona" av Dimen Abdullah på Dramaten (1/9), "Persona" på Malmö stadsteater (15/9), "De oroliga" av Linn Ullmann på Dramaten (25/10), "Fanny & Alexander" på Göteborgs stadsteater (14/12) och "Sjunde inseglet" på Uppsala stadsteater (17/11).

Migration och förföljelse:

Flyktingkrisen fortsätter att prägla svensk teater. Temat skildras ibland i dokumentär form, som i Joakim Rindås "När vi träffade varann", vilken bygger på händelser under flyktinghösten 2015.

Men flera teatrar väljer också att sätta upp klassiska verk som visar hur människor historiskt har varit utsatta för samma trauma när de tvingats fly från sina hemländer. Det gäller till exempel Aischylos "De skyddssökande" som skrevs för 2 500 år sedan, men fortfarande är skakande aktuell. I pjäsen flyr 50 kvinnor över Medelhavet i ett skepp undan krig och slaveri – men kommer invånarna på ön Argos att låta dem stanna?

Håll koll på: "Syskonen i Mantua" i regi av Pia Forsgren på Drottningholms slottsteater (8/9), "När vi träffade varann" i regi av Joakim Rindå på Riksteatern i Gnosjö (30/9), "De skyddssökande" av Aischylos på Kulturhuset Stadsteatern (18/10) och "Kom inte hit!", nyskriven kammaropera, på Göteborgsoperans Skövdescen (14/11).

Film blir teater:

Böcker blir film, film blir teater. Det gäller inte minst hösten 2018.

Kay Pollak testar framgångskonceptet "Så som i himmelen" på teaterscenen, med Malena Ernman i den kvinnliga huvudrollen. Och på Kulturhuset Stadsteatern är det Hollywoodsagan "Shakespeare in love" som sätts upp, med Alexander Karim som den kärleksdrabbade brittiske barden.

Kanske är det ändå Lars von Triers "Dogville" som har bäst förutsättningar för att bli en riktigt bra teaterpjäs? Filmen fick lysande recensioner, men kritikerna poängterade ändå likheterna med "tv-teater" och konstaterade att Trier använde ett "berättargrepp man i bästa fall kan se i Brecht-uppsättningar".

Håll koll på: "Så som i himmelen" på Oscarsteatern i Stockholm (13/9), "Dogville" på Folkteatern i Göteborg (29/9), "Shakespeare in love" på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm (25/10) och "Karl-Bertil Jonssons julafton" av Tage Danielsson (Scalateatern i Stockholm 8/11), (Malmö stadsteater 17/11), (Uppsala stadsteater 15/12).