Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Spelarna i "Dreadlands" kämpar om en värdefull resurs som kallas glonithium. Pressbild.

Svenska Blackfox skapar delad värld

I kommande "Dreadlands" gäller det att styra en liten grupp skurkar och legosoldater i en värld där du när som helst kan stöta på andra spelare.

Blackfox Studios är en liten grupp utvecklare med lokaler i centrala Stockholm. I två år har de arbetat på "Dreadlands", ett turordningsbaserat strategispel till PC.

Spelaren tar kontrollen över en liten grupp fredlösa som utforskar en postapokalyptisk men färgglad värld där figurerna förbättras, får nya färdigheter och taktiker. Det som gör att spelet sticker i sin genre ut är att världen delas med andra spelare över nätet, som man möter under uppdragen. Det ska då gå att utmana, bjuda in till samarbete eller bara konversera.

Inspirationskällor är sciencefictionspelen i "X-com"-serien och genreöverskridande "Jagged alliance", där spelaren också tar kontrollen över en grupp legosoldater.

"Vi hoppas kunna locka många olika sorters spelare, dels de som är intresserade av turbaserade spel och gillar att spela igenom en story, dels de som gillar att spela mot andra spelare och klättra på pvp-rankingen (spelare mot spelare) och kanske bli erkända som de bästa i 'Dreadlands'", skriver grundaren och vd:n Peter Nilsson i ett mejl och fortsätter:

"Men vi vill också locka över folk som vanligtvis kanske gillar att spela MMO:s (massiva flerspelarspel) och liknande för att de tycker om att dela sina spelupplevelser med andra spelare, vilket man inte brukar kunna i ett turordningsbaserat spel".

"Dreadlands" släpps senare i år till pc, med en testversion (beta) som planeras släppas de kommande månaderna.