Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Det nya "dyk"-kommandot ska bidra till ett mer akrobatiskt och snabbt stridssystem enligt utvecklarna på Bandai Namco. Pressbild.

Större monster att fälla i nya "God eater 3"

Monstren som ska fällas är mer skräckinjagande och världen är närmare undergången än någonsin. Mänsklighetens hopp ligger dock fortfarande i dina, nu fastbundna, händer.

Om man har spelat de tidigare spelen i "God eater"-serien, alternativt tagit del av manga och animeadaptionerna, känner man snabbt igen huvuddragen i Bandai Namcos senaste installation i serien.

Du kastas in i en postapokalyptisk värld som har tagits över av stora monster som kallas ”Aragami”. I rollen som en så kallad ”God eater”, en krigare byggd för ändamålet att rädda mänskligheten från undergång, fortlöper historien i takt med att du, tillsammans med spelar- eller datorstyrda kollegor, jagar och dödar monstren, som för varje uppdrag blir större och mer skräckinjagande.

Det japanska actionrollspelet som släpptes i Europa i början av februari är det första i serien gjort för konsol, i det här fallet Playstation 4.

- Vi har fått höra att de västerländska spelarna verkligen velat uppleva spelet i PS4-grafik så det är något vi lagt väldigt stor kraft på, säger Yuya Tomiyama, producent för spelet.

”Mer akrobatiskt”

Till din hjälp har du en ”God arc”, ett speciellt och mångsidigt vapen som är det enda som kan fälla bestarna som tagit över planeten. Ett vapen som samtidigt ser ut som och fungerar som handbojor för huvudrollsinnehavaren, som till skillnad från tidigare spel är nästintill slavlikt behandlad av samhället.

- Världen har förändrats rejält och ”God eaters” har det tuffare. Den förändringen har vi haft i åtanke i karaktärsdesignen. Till exempel att huvudfigurerna har bandage och handfängslande armband, säger Hiroshi Yoshimura.

Även om spelfiguren är fängslad är det samtidigt ett spel där fokus i utvecklingen har legat på större mobilitet och fart i monsterstriderna.

- I grunden är det ju ett spel där action är i fokus, och sett till olika vapen och funktioner är det mycket man känner igen från tidigare spel. Samtidigt har vi i det här spelet infört vissa nya funktioner, som till exempel "dyk"-kommandot, som vi känner har gjort stridssystemet mer akrobatiskt. Vi hoppas att vi kunnat kombinera igenkänningsfaktorn med att man kan se den nya utvecklingen, säger Yuya Tomiyama.

Populär genre

Spelet är ett av de senaste i den så kallade Hunting-RPG genren, det vill säga actionrollspel där det primära är att slåss och jaga stora monster och fiender. En genre som länge har varit stor i Japan, men som på senare år också börjat nå den västerländska marknaden.

Capcoms "Monster hunter world" som släpptes förra året blev till exempel det stora företagets mest sålda spel någonsin med närmare tolv miljoner exemplar.

TT: Har ni märkt av ett större intresse i västvärlden för just Hunting-RPG:n?

- Det känns som att "Monster hunter" hjälpte den västerländska publiken att upptäcka genren. Med vårt spel vill vi visa den publiken ett alternativ som jämfört med "Monster hunter" snarare är ett snabbt, akrobatiskt actionspel, säger Yuya Tomiyama.