Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hur Sonys nästa generation, som kanske får heta Playstation 5, kommer att se ut fortfarande hemligt. På bilden en Playstation 4.

Sony gläntar på dörren för nästa konsol

Rykten och spekulationer har dominerat nyhetsflödet kring nästa generations tv-spelskonsoler. Nu berättar Sony lite mer om vad vi kan förvänta oss av nästa Playstation.

Mark Cerny, en av nyckelarkitekterna bakom nuvarande Playstation 4, och med samma roll inför nästa generation, berättar i en intervju med Wired om den hårdvara som ingenjörer och designpersonal nu sliter med hos Sony.

Till skillnad från Playstation 4 Pro, en uppgraderad version av Playstation 4, så ska nästa generation bjuda på "grundläggande förändringar i vad ett spel kan vara".

Cerny säger att konsolen inte kommer att dyka upp i år, men olika spelföretag har redan fått så kallade utvecklarpaket för att kunna börja skapa nästa generations spel.

Bättre ljud

Förutom vassare grafik har också extra kraft lagts på ljudet den här gången, närmare bestämt med en separat ljudenhet kopplad till processorn. Bäst ska det fungera med hörlurar.

- Som spelare så har det varit något av en frustration att ljudet inte förändrades så mycket mellan Playstation 3 och Playstation 4. Med nästa konsol är drömmen att visa hur dramatiskt annorlunda ljudupplevelsen kan vara när vi adderar betydande nivåer av hårdvaruhästkrafter till den, säger Cerny till Wired.

En av de största tekniska skillnaderna verkar vara det nya flashminnet, som ersätter hårddisken. Förutom att kapa laddningstider så möjliggör hårdvaran hur snabbt det går att läsa in data i spelet. Cerny demonstrerar enligt Wired en direktförflyttning i "Spider-Man" – när spelaren pausar spelet för att förflytta sig till en annan punkt på kartan. Detta tar 15 sekunders laddningstid i PS4 Pro, men tar i nästa generation bara 0,8 sekunder.

Blir bakåtkompatibel

Den kommande konsolen, som ännu inte fått något namn, kommer också kunna spela upp PS4-spel, och ha en läsare av fysisk media, antagligen någon form av skiva.

Hur Sony ska tackla strömningsfrågan är oklart, med Googles helt strömningsbaserade Stadia i horisonten och Microsofts satsning på tekniken.

- Vi är molnspelspionjärer, och vår vision borde klarna när vi närmar oss släpp, säger Mark Cerny till Wired.