Rickard Gegö från Halmstad medskapare till tv-succén ”Svenska Truckers”

Vinner man det eftertraktade tv-priset Kristallen redan sin första säsong har man lagt ribban högt. Men för Rickard Gegö, medskapare till ”Svenska Truckers” och vd för Sveriges Åkeriföretag, var det viktigaste med tv-serien att skapa intresse hos allmänheten och locka nya förmågor till branschen.

ANNONS
|

Rickard Gegö har bott i Halmstad sedan 2005 och har inga planer på att flytta. När han 2013 tog jobbet som vd för Sveriges Åkeriföretag med bas i Stockholm, krävde han därför att kunna bo kvar här.

– Jag är ursprungligen från Piteå, men min fru som är uppväxt i Halmstad lockade hit mig och så vi har blivit kvar, säger han.

Rickard Gegö.
Rickard Gegö. Bild: Ryno Quantz

Fram till att coronapandemin slog till pendlade Rickard Gegö till Stockholm varje vecka, men det senaste året har han i stället kunnat sköta jobbet hemifrån. Den svenska åkerinäringen genomgår nu en positiv utveckling, men för tre år sedan såg det inte lika ljust ut.

ANNONS

”Bilden av yrket måste bli mer positiv”

Under våren 2018 insåg Rickard Gegö och hans kollegor att de behövde förbättra sig inom framför allt två områden. Dels ville de lyfta allmänhetens intresse för åkerinäringen, dels ville de att fler studenter skulle få upp ögonen för yrket.

– Vi såg att det skulle behövas ungefär 50 000 yrkesförare de närmaste tio åren, men bara hälften så många utbildades. För att komma till rätta med det krävs olika insatser, men framför allt måste bilden av yrket blir mer positiv och utbildningarna måste bättre svara upp mot behovet, säger han.

En plan för förändring sattes i gång och efter många förhandlingar landade styrelsen för Sveriges Åkeriföretag i att skapa en så kallad ”workplace reality”- serie. De började samarbeta med produktionsbolaget Alaska och hösten 2019 hade ”Svenska Truckers” premiär på TV3.

Belönades med Kristallen-priset

Serien följer ett antal manliga och kvinnliga yrkesförare i deras dagliga arbete med leveranser i vårt avlånga land. Man får ta del av allt från rusningstrafik i centrala Stockholm till frakt av ett elhus som absolut inte får repas. ”Svenska Truckers” blev så pass framgångsrik redan första säsongen att den belönades med priset Kristallen, i klassen Årets realityprogram.

– Det var jättekul att få bekräftelse på att vi gjorde något bra. Men det viktigaste var ändå att uppfylla de ursprungliga målen vi hade satt.

ANNONS

Vi har sett att serien har haft en direkt inverkan på nya elever och nyanställningar i branschen.

Det har de nu lyckats med. Rickard Gegö säger att det i dagsläget är fullt på många av landets transportutbildningar och att några av dem till och med har fler än 50 procent kvinnliga studenter.

– Det är tack vare serien. Vi har sett att den har haft en direkt inverkan på nya elever och nyanställningar i branschen, säger han.

Både allmänhetens och de unga studenternas stora intresse för serien och åkerinäringen har varit långt över förväntan, säger Rickard Gegö. Responsen tror han beror på att detta är ett framtidsyrke som står inför stora och spännande omställningar de närmaste åren. Optimismen inför yrket liknar den som Rickard också ser i Halland.

– Det finns en stor företagsamhet och kreativitet här. Det är lite som en Gnosjö-anda tycker jag. Jag gillar Halland för att det är en så aktiv region att verka och bo i.

Svenska Truckers

Vad: En reality-serie som följer ett antal yrkesförare i deras dagliga arbete.

Var: Visas på TV3, Viafree och Viaplay. Inne på sin andra säsong.

Tittarsiffror: Säsong 1 har i snitt setts av 843 987 tittare per avsnitt – som mest tittade 947 857 personer. Ännu finns inga jämförbara siffror för säsong 2. (Visningarna på Viaplay ingår inte i den här statistiken.)

Motivering till Kristallen-priset i klassen Årets realityprogram: ”Yrken vi visste fanns, men vi inte visste någonting om. Svenska Truckers får oss att imponeras av yrkesskicklighet och engagemang som värmer i alla väder.”

ANNONS