Flera karriärer. Lena Einhorn är författare, filmare och regissör, men har tidigare bedrivit forskning i tumörbiologi och virologi. 2010 romandebuterade hon med romanen ”Siri” – nu har hon släppt ”Madeleine F.”
Flera karriärer. Lena Einhorn är författare, filmare och regissör, men har tidigare bedrivit forskning i tumörbiologi och virologi. 2010 romandebuterade hon med romanen ”Siri” – nu har hon släppt ”Madeleine F.”

Mycket läsvärt om mödrar och döttrar

ANNONS
|

En ”passiv, oföretagsam, prestationsångestfylld låtsaskonstnär”.

Den som ger sig själv denna föga optimistiska självkaraktäristik heter Hanna och är huvudperson i Lena Einhorns nya roman ”Madeleine F”.

Hanna har hoppat av Konstfack och går nu en skrivarkurs. Där får hon i uppgift att utifrån några verkliga annonser skapa en fiktiv berättelse. Men Hannas prestationsångest förhindrar fiktionsskrivandet. Hon tolkar uppgiften konkret, och börjar leta efter den verkliga personen bakom annonserna, kallad Madeleine F.

Denna förefaller vara en osannolik multibegåvning, med akademiska studier i naturvetenskap, dans, bildkonst, musik och ett flertal språk.

Parallellt med Hannas strävanden berättar Lena Einhorn historien om personen bakom annonserna, en ungersk flykting som kommit till Sverige efter Sovjetunionens invasion 1956.

ANNONS

Eller är det en verklig person? Einhorn skapar gåtan redan i bokens dedikation, som riktas till ”den kvinna jag kallar Madeleine F”. Kanske är Hanna ett slags alter ego för författaren; Hannas sökande är Einhorns eget.

Det blir spännande, men också lite frustrerande, eftersom den allvetande berättaren, och därmed läsaren, redan vet vad Hanna försöker ta reda på.

För den som vill läsa boken ska inte för mycket avslöjas, den är verkligen mycket läsvärd. Men att det handlar om flyktingöden, klassresor, övergrepp och ansträngda relationer mellan föräldrar och barn kan i alla fall avslöjas. Och om hur oläkta själsliga sår kan leda till kreativitetskriser och tragiska psykiska låsningar.

Naturligtvis, eftersom det är Einhorn som skriver, finns det psykoanalys i bakgrunden. Einhorn pekar ut Erich Fromms ”Att ha eller att vara”, och skriver: ”Den som skapar sig en identitet utifrån sin yrkesroll gör oftast detta av skäl som åtminstone delvis har att göra med mänskliga relationer.”

Öde i kombination med mänskliga relationer är vad som avgör både Hannas och Madeleine F:s liv.

På något sätt, som kanske är en slump, kanske avtalat, är det som om Lena Einhorn har skrivit en replik, eller variation på brodern Stefan Einhorns senaste bok ”Pappan”. Han skriver om fäder och söner, hon om mödrar och döttrar.

ANNONS
ANNONS