Omstart. Rebecca Hall och Jason Bateman i en scen ur The Gift.
Omstart. Rebecca Hall och Jason Bateman i en scen ur The Gift.

Mer än simpel hämndhistoria

ANNONS
|

Var snäll. Trampa inte på andra människor. Tala sanning. Annars kan det sluta riktigt jäkla illa. För som alla vet, svinhugg går igen.

Joel Edgertons regidebut har en krypande stämning och skönt ödesmättad musik, men utvecklas snabbt till en rätt ordinär thriller av typen ”förryckt-man-söker-nya-vänner”. Tänk Pacific Heights möter Handen som gungar vaggan och Ensam ung kvinna söker.

Simon (Jason Bateman) och Robyn (Rebecca Hall) har flyttat till Los Angeles från Chicago för att starta om sina liv efter ett missfall. Simon har fått ett nytt och glassigt jobb medan Robyn vandrar runt i en steril lyxvilla och funderar på livet.

ANNONS

Tämligen snart ramlar de in i Simons gamla high school-kompis Gordo (Joel Edgerton), en apart och rätt creepy snubbe som överöser paret med presenter och dyker upp vid de mest oväntade ögonblick för att ... tja, umgås.

Medan Simon på ett alltmer burdust sätt försöker avbryta umgänget med Gordo, vid det här laget tjuter hans varningsklocka som en mistlur, fattar Robyn – vars signalsystem helt tycks ha lagt av – tycke för den ensamme mannen med de dunkla avsikterna. Inte förrän fiskarna flyter döda och hunden försvunnit förstår Robyn att Gordo, för att runda av det zoologiska temat, inte har alla hästar hemma.

Men då inser hon också att Simon inte var någon vidare bra kompis i skolan, tvärtom gjorde han livet till ett helvete för Gordo, och hon tvingas ifrågasätta hela sitt äktenskap. Vem är egentligen den där mobbaren hon gift sig med? Vem är den verklige psykopaten?

Anslaget är intressant och utan att riktigt gripa tag blir filmen ändå mer än en simpel hämndhistoria.

ANNONS