De svenska public servicebolagen bör vara återhållsamma med publiceringar på Facebook och andra sociala nätverk, slår en parlamentarisk kommitté fast. Arkivbild
De svenska public servicebolagen bör vara återhållsamma med publiceringar på Facebook och andra sociala nätverk, slår en parlamentarisk kommitté fast. Arkivbild

Public service bromsas på sociala medier

De tre public servicebolagen har kritiserats av de kommersiella konkurrenterna för att de ökar närvaron på sociala medier som Facebook. I sitt slutbetänkande slår den parlamentariska public servicekommittén fast att bolagen ska nöja sig med att informera om programmen och interagera med publiken.

ANNONS
|

Den stora nyheten kom redan i höstas då en enig kommitté förslog att den gamla tv-avgiften från kommande årsskifte ersätts av en individuell skatt. Vinnare på förslaget blir studenter och arbetslösa, medan hushåll med två personer som tjänar över 131000 kronor per år får en ökad kostnad med 276 kronor årligen.

Minska på Facebook

I sitt slutbetänkande tar kommittén bland annat upp områden där företrädare för de kommersiella medierna riktat hård kritik mot public service. Det har till exempel handlat om att bolagen lagt ut allt mer innehåll på sociala medier som till exempel Facebook och på så sätt ökat konkurrensen om annonsintäkterna. Nu slår kommittén fast att public service bör nöja sig med att informera om programmen och interagera med publiken. Hela eller längre delar av program bör bara läggas på sociala nätverk om det är enda sättet att nå en viss publik.

ANNONS

Konkurrenterna har också kritiserat public service-bolagen för att de har blivit allt mer tidningslika genom en ökande textpublicering. Kommittén slår fast att bolagen måste ta hänsyn till situationen på den kommersiella mediemarknaden och fokusera på att i nyhetsverksamheten tillhandahålla ljud och bild.

Får 8,5 miljarder

"TU välkomnar att det klargörs att ljud och bild – inte text – ska vara i fokus för public service-uppdraget. Det är också välkommet att det sätts gränser för verksamheten på sociala medier och globala distributionsplattformar, till exempel att innehållet inte bör publiceras exklusivt", skriver Jeanette Gustafsdotter, vd i Tidningsutgivarna (TU), i ett pressmeddelande.

Kommittén föreslår att anslagen till public service-bolagen räknas upp med 2 procent årligen under den kommande tillståndsperioden. SR får 3,1 miljarder kronor årligen, SVT drygt 5 miljarder och UR 445 miljoner kronor per år.

TT

ANNONS