Levan Akin har åkt till Cannes för att visa sin film "And then we danced" i kategorin Director's fortnight på filmfestivalen.
Levan Akin har åkt till Cannes för att visa sin film "And then we danced" i kategorin Director's fortnight på filmfestivalen.

Levan Akin försvarar de svenska färgerna

Levan Akin är mannen som försvarar de svenska färgerna vid årets Cannesfestival. Hans film ”And Then we danced” hade sin världspremiär på torsdagen – och en lycklig regissör kan konstatera att branschtidningarna ger filmen mycket bra kritik.

ANNONS
|

- Det känns jätteskönt. En riktigt bra start, säger Levan till TT.

”And Then we danced” utspelas i Georgien, i huvudstaden Tliblisi och fokuserar på georgisk dans. Den unge huvudpersonen Meran är medlem i ett danskompani, samtidigt som han på nätterna arbetar på en restaurang. Han är danspartner till den vackra Mary, och det antas att de också är ett par privat.

ANNONS

Fast när dansaren Irakli kommer till danskompaniet blir Meran snabbt förälskad i denne och det visar sig att Irakli även hyser känslor för Meran. Men omgivningen ser inte med blida ögon på homosexualitet.

"Mycket stark kultur"

Levan Akins släkt kommer ursprungligen från Georgien, men är själv född och uppvuxen i Sverige. Under många år har familjen besökt Georgien, och när han växte upp var georgiska Levans förstaspråk, det som talades hemma. Han är mycket fascinerad av landet.

- Det har en mycket stark kultur. Det har erövrats så många gånger, det är omringat av berg, så det är väldigt viktigt med nationalitet. Och georgiska är ett av de äldsta språken i världen.

Det är ett land där dansen är oerhört viktig, att träna dans är för barn lika viktigt som fotbollsträning för barn i Sverige. Vissa avancerar, andra gör det bara som barn.

"Var som en zombiefilm"

Idén till att göra filmen fick Levan när han för sex år sedan såg nyhetsbilder om hur en Prideparad i Tblisi hade attackerats, ”det var som en zombiefilm”, säger han.

ANNONS

- Då föddes tanken. Jag kände att det här var något jag kunde göra. Jag gjorde research , letade skådespelare och dansare.

Det var lättare att hitta dansare som kunde skådespela än tvärtom. Hos några av aktörerna kunde man väcka barndomens dansträning till liv. Andra lärde sig för filmen.

Georgien är ett mycket homofobiskt land och en stor del av inspelningen skedde i hemlighet. Man hade livvakter på plats och tvingades hålla storyn hemlig. Den danslokal där en stor del av filmen utspelas hyrdes under falska premisser.

- Men vi fick också väldigt mycket stöd, på Instagram och från skådespelarnas föräldrar, till exempel.

Det faktum att filmen visas i kategorin Directors fortnight på filmfestivalen i Cannes legitimerar. Men kommer filmen att få visas i Georgien?

- Jag hoppas det. Det är inte olagligt att visa den, men den kommer att väcka avsky i vissa kretsar, säger Levan Akin..

ANNONS
Cannes, TT:s utsända

Fakta: Levan Akin

Född: 1979 i Stockholm.

Bakgrund: Har georgiska rötter. Började sin filmkarriär som assistent. Tilldelades två priser på Hamburgs filmfestival 2008 för kortfilmen "De sista sakerna", som gjordes i samarbete med Erika Stark.

Har gjort för tv: Regisserat avsnitt av "Livet i Fagervik", "Anno 1790" och "Äkta människor".

För vita duken: Långfilmsdebuterade med "Katinkas kalas" 2011. Har också regisserat "Cirkeln" (2015) och "And then we danced" som visas i kategorin Director's fortnight på filmfestivalen i Cannes.

ANNONS