Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Två morgonmål. Tommy E Westerling tittar fram mellan sina två plexiglasverk, ”Frukost i de blå” och ”Frukost i det röda”.

Han laborerar med plexiglas

”En ny tid” är titeln på Tommy E Westerlings utställning, där han bland annat har jobbat med plexiglas och lekt med detaljer från en klassisk målning.

Man lägger märke till de två bilderna direkt, där de hänger i fönstret på Galleri Kust i Tylösand. Titlarna är ”Frukost i det blå” och ”Frukost i det röda” vilket förstås anspelar på den konsthistoriska pärlan ”Frukost i det gröna”, som målades av Édouard Monet på 1860-talet.

Tommy E Westerling har plockat detaljer från målningen som den nakna kvinnan, en vinflaska och en korg – och stuvat om dem i sina egna verk som är gjorda i plexiglas.

– Jag har jobbat med tre skikt av glas och laborerat med ljusinsläppet för att det inte ska bli för tätt eller alltför genomskinligt, säger Tommy.

Han är 53 år, bosatt i Åled och arbetar på ett lager. Men han dyker också upp lite då och då på Halmstads konstscen och har nyligen blivit klar med en utsmyckning på Vallås äldreboende.

HP har tidigare skrivit om konstnärerna Ulla Jönsson och Jan Åberg som gjorde utsmyckningen utomhus, medan Tommy höll till inne i byggnaden.

– Jag hängde upp en handfull näckrosblad i plexiglas, i taket i centrumhallen där det är högt i tak. Dessutom placerade jag enstaka blad på några andra platser, säger Tommy som gärna fortsätter att laborera med plexiglas.

– Det är jättekul och spännande att prova olika färgtoner, och se hur det blir.

På sin utställning på Galleri Kust har han även med ett antal verk i mer konventionell teknik, oljemålningar och teckningar som i vissa fall hänger ihop.

Tommy har använt gamla foton från Hyltebruk som förlaga för teckningarna, som visar hus från 1900-talets början och mitt, när brukssamhället formades.

Tre av teckningarna har han vidareutvecklat i målningar, bland annat ”Bostaden” som föreställer ett funkishus av den typ som byggdes i Sverige i mitten av 1900-talet.

Tommys målningar domineras av gult, blått och svart.

– Jag trivs helt enkelt med de färgerna, säger han.

En annan egenhet är att Tommy ofta målar in en betraktare i tavlan, en person som i likhet med utställningsbesökarna står och tittar.

– Jag vet inte riktigt varför jag vill ha med en betraktare, men det känns tryggt.

Ett sådant vittne står centralt placerat bland fåglar och ett lutande träd på tavlan ”Tiden”.

– Det är i grunden ett hus som jag har målat över flera gånger. Det känns som om bilden har med tiden att göra, fåglarna har stannat i luften liksom det fallande trädet, säger Tommy E Westerling.

Fotnot. Utställningen pågår till och med 27 september.

Bild: Emma Gustafsson