Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Modevisningar var aldrig bara en catwalk för Karl Lagerfeld, utan ett skådespel, säger modejournalisten Nina Campioni. På bilden en Chanelvisning i Paris 2010.

"Han hade alltid storslagna idéer"

En ikon vars modevisningar alltid var i framkant – och samtidigt en person som lyckades vara mycket välkänd och mystisk på samma gång.

Lagerfeld var känd för att alltid klä sig i svart och vitt, ständigt i solglasögon och med håret lagt på samma perfekta sätt. Det har varit oefterhärmligt, vilket har skapat en stor persona och mytbildning kring honom som få andra designers har lyckats med eller ens försökt sig på, enligt modejournalisten Nina Campioni.

- Han tog efter Coco Chanel lite. Hon var en profil med ett utseende som gjorde att man visste exakt vad hon stod för – så har det varit med Karl Lagerfeld också. Att det till och med finns Karl Lagerfeld-dockor säger ganska mycket.

Popkulturellt fenomen

Han bidrog också till att modernisera en konservativ look, förklarar Campioni och nämner bruket av pärlor och dräkter som exempel.

- Han tog saker som traditionellt känns konservativa och gjorde dem moderna. Pärlor är till exempel något jag egentligen aldrig skulle falla för, men i hans händer blev det intressant.

Campioni kallar Lagerfeld ett popkulturellt fenomen, vars modevisningar alltid var något alldeles extra.

- Chanels modevisningar såg man fram emot. Man kände alltid: "Vad ska hända nu, och vad kommer han visa?". Han hade alltid storslagna idéer – som till exempel att bygga upp en strand eller en regnskog inomhus. Modevisningar var aldrig bara en catwalk för honom, det var ett skådespel.

Färgstark – i svartvitt

Karl Lagerfeld var ett ansikte många kände igen, vilket är ganska ovanligt för en modeskapare, säger modejournalisten och stylisten Frida Zetterström.

- Han lyckades med konststycket att vara en oerhört färgstark man, utan att använda några direkta färger i sin egen person. Han var dessutom aktiv och synlig ända fram till sin död.

I vilket utsträckning Karl Lagerfeld medvetet sökte kändisskap är svårt att säga, men i och med att han så utstuderat valde en väldigt karakteristiskt look kan man anta att han ville signalera vissa saker, säger Frida Zetterström.

- Han utstrålade tidlös elegans och exklusivitet, och med det skapade han en ikonstatus kring sig själv.

Karl Lagerfeld blåste nytt liv i Chanel och förde in det anrika modehuset i en ny era, samtidigt som han förvaltade arvet efter grundaren Coco Chanel.

- Det var en estradör, både i sitt skapande och i sin uppenbarelse, och tillhörde den gamla skolan. De yngre satsar mer på att vara tillgängliga, och att vara en av oss. Karl Lagerfeld behöll mystiken.

"Otroligt ledsen"

Modeskribenten Emilia de Poret berättar att hon blev otroligt ledsen när hon fick beskedet om Karl Lagerfelds bortgång.

- Han var ju en ikon.

Hon säger att Karl Lagerfeld kommer att bli ihågkommen för sitt arbete med modehuset Chanel, och tar också upp hans spektakulära visningar.

- Det var 20 till 30 miljoner som han lade ner på att göra de här produktionerna. Han var en kreatör i varje liten detalj. Det var ingenting han bara lämnade över till någon annan utan han var verkligen med där hela tiden.

Den klädintresserade Marianne Bernadotte, hustru till den framlidne formgivaren Sigvard Bernadotte, även kallad designprinsen, beskriver Karl Lagerfeld som en av de riktigt stora begåvningarna.

- Jag kände honom inte personligen, men han var en av de första som man uppmärksammade när jag själv började titta på kläder och en av de verkligt stora couturisterna, säger hon.