Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I år anpassas Filmdagarna efter rådande restriktioner. Tina Karlsson förbereder inför festivalen som arrangeras den 16-25 april. Bild: Jerry Carlsson
I år anpassas Filmdagarna efter rådande restriktioner. Tina Karlsson förbereder inför festivalen som arrangeras den 16-25 april. Bild: Jerry Carlsson

Filmdagarna gör comeback i mindre kostym

Det blir svenska filmdagar på Biograf Maxim i år. Under nio dagar kommer laholmarna få ta del av ett 30-tal visningar utifrån gällande restriktioner.

Nyligen sökte Lagan Biografer AB kulturstöd från Laholms kommun för att kunna täcka en del av kostnaderna för festivalen.

I år arrangeras Svenska Filmdagarna mellan den 16 april och den 25 april.

– Det känns väldigt bra att vi kan anordna festivalen i år, även om den blir betydligt mer begränsad i pandemitider. Vi hade en förhoppning om att restriktionerna skulle lättas upp den 11 april men nu blir det inte så. Vi kommer därför att köra vidare med en begränsning om åtta personer, säger Tina Karlsson, verksamhetschef på Biograf Maxim.

För första gången sedan premiären 1997 tvingades arrangören att ställa in festivalen förra året.

– Vi hade planerat vår största festival någonsin med visningar på olika platser runt om i centrum. Precis innan festivalen skulle gå av stapeln slog dock pandemin ner som en blixt från en klar himmel. Det blev såklart ett stort ekonomiskt tapp med tanke på alla pengar som hade spenderat på marknadsföring och som var förenade med allt annat arbete.

– Som tur var hade vi fått ekonomiskt stöd från Region Halland och Svenska Filminstitutet som vi fick behålla. Trots det gick vi ändå back med nästan 100 000 kronor. Vi lyckades genomföra en nedbantad festival på sensommaren men det var inte alls samma sak som den traditionella festivalen på våren, säger Tina Karlsson.

”Synliggöra den inhemska filmen”

I år har arrangören intagit en försiktigare hållning.

– Eftersom vi inte visste hur det skulle bli i år har vi valt att spika programmet så sent som möjligt. Vi har dessutom minimerat vår marknadsföring och begränsat den till en liten tryckt annons, ett antal affischer i centrum och lite reklam på sociala medier.

Det kommer att bli ett 30-tal filmvisningar under festivalen.

– I vanlig ordning handlar det om att stärka och synliggöra den inhemska filmen. Det kommer mestadels att handla om filmer som hade premiär förra året. Vi kommer även att visa en del dokumentärer och lokala samt regionala produktioner.

Tina Karlsson menar att Filmdagarna har en effekt på hela bioåret.

– Vår marknadsandel när det gäller svensk film ligger på cirka 30 procent årligen. Rikssnittet ligger på runt 15 procent. Det visar med all tydlighet att Filmdagarna gör skillnad. Våra besökare har verkligen fått upp ögonen för vad svenska filmmakare har att erbjuda, säger hon.