Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Eva Bergman är en av landets främsta regissörer, men det har dröjt tills nu innan hon satt upp något verk av Ingmar Bergman. På fredag har hennes version av "Fanny och Alexander" premiär på Göteborgs stadsteater. Pressbild.

Eva Bergman: "Det var en oemotståndlig idé"

Eva Bergman hann bli över 70 innan hon tog sig an ett av sin fars verk. Men uppsättningen av "Fanny och Alexander" på Göteborgs stadsteater är en engångsföreteelse.

Varför har det dröjt så länge för regissören Eva Bergman att sätta upp något som har varit relaterat till fadern Ingmar Bergman?

Hon har svårt att svara på frågan – kanske för att hon faktiskt inte har reflekterat särskilt mycket över den.

- Jag har inget bra svar på det. Men jag har alltid arbetat med teater med musiker på scenen och valt texter utifrån det, det har varit en väldigt speciell sorts dramatik jag har sysslat med.

Musikaliskt arbetssätt

Att hon tackade ja till frågan om att regissera "Fanny och Alexander" som en avslutning på Bergmanåret berodde delvis på att hon här såg en möjlighet att använda sitt musikaliska arbetssätt.

- Jag tänkte att om jag flyttar handlingen fram till 30-talet och har med musikerna på scenen så... En förutsättning för att jag ska göra en föreställning numera är att jag får arbeta med musikerna och också med den här fantastiska ensemblen på Göteborgs stadsteater. Det var helt enkelt en oemotståndlig idé.

Handlingen har alltså flyttats ett par decennier framåt i tiden, till en epok när jazzmusiken blomstrade. I stället för fotsida klänningar och konstfulla håruppsättningar är det modernare linjer som gäller, med kortare kjolar, tidsenligt markerad midja och utsläppt hår – konstfullt tolkat av kostymören Ann-Margret Fyregård.

"Högerspöket marscherar"

TT: Är det något med tiden som också slår an något speciellt i berättelsen?

- Det är mellankrigstid, högerspöket marscherar i Europa, Hitler kommer till makten och de mörka krafterna hopar sig. Jag tycker inte att man ska anstränga liknelsen med i dag, men samtidigt kan man inte undgå att reflektera över det, säger Eva Bergman.

I rollerna syns bland andra Ulla Skoog som Lydia Ekdahl, Mia Höglund-Melin som Emelie Ekdahl och Jakob Eklund som biskop Edvard Vergérus. Eva Bergman ser berättelsen som en hyllning till den fria människans kreativitet och förmåga att skapa magi.

- Jag tycker att alla rollfigurer är komplicerade och intressanta. Ingmar finns i alla rollerna, det är det som gör att det blir så levande och intressant. Människan är en komplicerad varelse, fylld av olika möjligheter.

Uppvuxen på teatern

På senare tid har Eva Bergman trappat ned på regiarbetet, en föreställning per år räcker gott och väl, menar hon. Hon är heller inte särskilt intresserad av att åta sig uppdrag utanför Göteborgs stadsteater som spelar en viktig roll i hennes liv.

- Jag har varit där sedan jag var fem år i stort sett. Både min mamma och min pappa arbetade där och när min mamma Ellen sedan blev ensam med fyra barn så fick vi alltid följa med när hon arbetade på teatern. Så jag är på ett sätt uppvuxen på Göteborgs stadsteater.

Blir det fler föreställningar med Ingmar Bergman-anknytning i framtiden? Nej, det tror hon inte. Andra planer känns mer intressanta än att åter ta sig an fadersarvet.

- Jag har absolut inget neurotiskt förhållande till Ingmar Bergman, jag är bara oerhört tacksam för att jag får göra en föreställning utifrån den här texten. Jag tycker att den är ett mästerverk, säger hon.

"Fanny och Alexander" har premiär på Göteborgs stadsteater den 14 december.