Dödsmässa. På lördag visar SVT Simon Ljungmans och Selests uppsättning av Mozarts Requiem, kompletterade med visuella projektioner av konstnären Patrik Gunnar Helin.
Dödsmässa. På lördag visar SVT Simon Ljungmans och Selests uppsättning av Mozarts Requiem, kompletterade med visuella projektioner av konstnären Patrik Gunnar Helin.

Från rock till requiem

Halloween är inte bara pumpor och lösgodis. Det kan vara en rejäl dödsmässa också. På lördag visar SVT Mozarts Requiem, tolkat av Håkan Hellströms gitarrist Simon Ljungman.

ANNONS
|

Nej, det inte bara Simon Ljungman som ligger bakom uppsättningen av Mozarts Requiem från 1791. Den har han gjort ihop med bandet Selest, och de visuella projektioner som löper genom den timslånga föreställningen är skapade av konstnären och fotografen Patrik Gunnar Helin.

Men idén att sätta upp Mozarts dödsmässa, den är i alla fall Simon Ljungmans.

–Våren 2013 fick jag jobbet som artist in residence i Vara konserthus och kände nästan med en gång att jag ville sätta upp Mozarts Requiem. Det är visserligen ett berg att bestiga, det finns betydligt enklare projekt att ge sig på, men jag har alltid tyckt om Mozarts dödsmässa och nu fick jag äntligen tid och möjlighet att göra det, berättar Simon Ljungman.

ANNONS

Sagt och gjort. Han lockade med sig de andra medlemmarna i Göte- borgsbandet Selest, där Simon Ljungman sjunger och spelar gitarr, och gav sig på det omfatt-ande verket. Stretade och slet, knuffade dödsmässan framför sig till dess att bitarna föll på plats.

Det som ändå inte funkade plockades helt enkelt bort och ersattes av tre nyskrivna, kompletterande satser.

Dessutom kopplades konstnären Patrik Gunnar Helin in och skapade de visuella projektioner som ramar in och varsamt lyfter uppsättningen.

–Jag reste till Salzburg och vandrade med min filmkamera i Mozarts fotspår för att få den rätta känslan, berättar han.

Hösten 2013 var det urpremiär i Vara konserthus. Sedan dess har Selest uppträtt på lite olika platser med sin dödsmässa. För exakt ett år sedan, allhelgonahelgen 2014, uppförde de verket på Storan i Göte- borg och det var då SVT vaknade.

Efter flera år som uppskattad husmusiker med Augustifamiljen i SVT:s På Spåret hade Simon Ljungman dragit i de trådar han kunde, och när Patrik Gunnar Helin tillsammans med en handfull fotografer spelat in de båda uppsättningarna på Storan blev SVT eld och lågor.

Därför kommer hela dödsmässan, drygt en timme lång, att visas i SVT2 på Alla helgons dag nu på lördag.

ANNONS

–Det känns otroligt roligt och blir också en bekräftelse på allt arbete vi har lagt ner, berättar Simon Ljungman, som har fler roliga saker att se fram emot. Kanske främst i rollen som Håkan Hellströms gitarrist och sidekick.

–Du tänker på de båda Ullevikonserterna? Ja herregud... vi spelade in På Spåret samtidigt som Håkanbiljetterna släpptes och när vi tog en paus var de slutsålda. Allihop. Helt sjukt.

Simon Ljungman har många starka minnen från den förra Ullevikonserten 7 juni 2014, men det finns ett som har etsat sig fast lite extra.

–När jag slår an det första ackordet, G-dur, i Valborg och alla börjar sjunga... jag älskar ju när folk sjunger och blev helt drabbad. Det var så mäktigt och det lät så vackert.

Hur ser planen ut inför nästa års spelningar?

–Håkan, jag och Mattias (Hellberg, Håkans andre gitarrist) ska träffas nu i dagarna för att repa och sätta lite former för de nya låtarna, men annars börjar repetitionerna med hela bandet först till våren.

Vad är Håkan Hellströms största styrka?

–Texterna. De känns alltid väldigt okonstlade och naturliga. Håkan har också en makalös energi i sin musik, och en förmåga att få oss andra i bandet att koka.

ANNONS

Hur ska ni göra för att inte bara upprepa succén från 2014?

–Det sköna är att vi har två kvällar på oss, vi får mycket större frihet att göra något annat än sist.

Det blir två unika konsertkvällar?

–Ja, absolut, vi kommer inte att upprepa oss. Det blir två helt olika kvällar.

ANNONS